Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Feil tall Supertog 30. mars 2010 kl.1359* #51421 (#51419) Vist 304 ganger Lik innlegget
 

Jeg gjør oppmerksom på at boligfelter i Fredrikstad kommune ligger så nær som 200-300 meter fra den planlagte nye Sarpsborg stasjon... Å fremstille det som 81-77 blir derfor misvisende. Av de 160.000 nordmennene sør for flyplassen vil 110.000 foretrekke et prosjekt som reduserer reisetiden deres med 25-30 minutter, mens 50.000 (vestre Fredrikstad og Hvaler) vil foretrekke et prosjekt som reduserer reisetiden deres med 5 minutter.

Men da har jeg ikke tatt med at mange av de 50.000 i minoritetsgruppa ser helheten i dette framfor egohensyn, og dermed foretrekker den løsningen som er best for østfoldinger flest. Den overveldende responsen på Fredrikstad Blads debattsider tyder på at mange ser denne. En bakenforliggende årsak mistenker jeg er at folk er lei av parkeringstrøbbel ved dagens sentrumsstasjoner, og regner med at en E6-nær stasjon vil få tusenvis av gratis parkeringsplasser.

For øvrig. Intercity-reiser i Østfold blir meget godt ivaretatt gjennom at dagens tog Moss-Fredrikstad-Sarpsborg endres til å gå Moss-Fredrikstad-Lisleby-Greåker-Sannesund, som Kirkebø foreslår. Langt flere får gangavstand til stasjonene da.
Hva gjelder reiser Fredrikstad-Halden er det mer interessant å se på Fredrikstad-Askim. Det bor 50.000 i indre Østfold og bare 30.000 i Halden. Her er dessuten konkrransen med bussen tøff, da denne kan kjøre en mer rettlinjet vei direkte fra Halden til Fredrikstad utenom Sarpsborg.

              Hva med pendlere fra Sverige som har fredrikstad som reisemål Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1236* #51422 (#51421) Vist 282 ganger Lik innlegget
 

I dag er det ca 5-600 i Trollhättan og Ed tilsammen som pendler til Norge. Det er nok ikke alle som dagpendler, men om de så gjorde vil dette være mer enn en dublering av dagens trafik. Å bli satt av toget på et jorde ved Sandesund er neppe attraktivt.

Terje Andersen

              Feil tall; 25 - 30 min Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1623* #51424 (#51421) Vist 280 ganger Lik innlegget
 

Hvordan kan et prosjekt med direkte linje Råde Sarpsborg redusere reisetida til flertallet med 25 - 30 min når dagens kjøretid Sandesund - Råde er ca 25 min. Skal togene kjøre på negativ tid Råde - Sandesund?

Med ny stasjon i Fredrikstad og ny bane Haug - Seut kan kjøretida Råde - Sarsborg om Fredrikstad komme ned i 20 min, med direktelinje blir det ca 10 min med stopp Råde og Sarpsborg (Sandesund).

Terje Andersen

                Parsellene det står mellom Supertog 31. mars 2010 kl.1114* #51483 (#51424) Vist 171 ganger Lik innlegget
 

Litt upresist, 25 minutter er tidsgevinsten for haldensere og svensker hvis man forlater tanken om å følge dagens trasé. Man fabler om Oslo-Halden på 1 time langs dagens trasé men ingen har lagt fram en troverdig plan for hvordan det skal være mulig! 

 

Oslo-Ski er udiskutabel. Jeg vil også tro Mossetunnelen beholder sin 2. plass i utbyggingsrekkefølgen. Spørsmålet er hvilket av disse prosjektene man velger som nr 3, 4 og 5:

 

Haug-Sandesund (17 km)

• 100.000 mennesker får 15 min kortere reisevei

 

Haug-Seut (14 km)

• 50.000 mennesker får 5 min kortere reisevei

 

Sandesund-Ingedal (17 km)

• 30.000 mennesker får 10 min kortere reisevei

 

Siden trafikkgrunnlaget mot Sverige er lavt har jeg valgt å bare regne inn folk i de 11 tidligere kommunene sør for Råde. Innbyggere i Borge og Rolvsøy sorterer under Fredrikstad kommune nå, men er her tillagt "Haug-Sandesund" fordi de vil ha enklere for å komme seg køfritt hjem fra en stasjon der brua over Glomma er 4-felt (les: E6) enn der den er 2-felt og med begrensede parkeringsmuligheter.


Merk: De 30.000 som nyter godt av Sandesund-Ingedal får større tidsgevinst av Haug-Sandesund og er dermed regnet inn der, fordi de naturligvis helst støtter det prosjektet de får størst gevinst av. Videre kan man selvsagt invende at alle 150.000 i regionen nyter godt av Haug-Seut, men siden tidsgevinsten her er lavere enn ved et annet prosjekt, kan man vanskelig hevde at flertallet i regionen skal bejuble dette prosjektet.

 

 

Sluttproduktet i reisetid til Oslo når utbyggingen er ferdig blir:

Ved å følge dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 55 min, Halden 1:10

Ved å bygge Haug-Seut SAMT Haug-Ingedal i rett linje i stedet for Seut-Ingedal langs dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 40 min, Halden 50 min

 

 

Prisen, vil fordi Seut-Ingedal langs dagens trasé blir ekstremt dyr, totalt sett trolig bli mye lavere.

Lengden, blir lik, man må bygge to parallelle linjer Råde-Glomma, men sparer inn ved å ikke bygge ut gjennom byene. Bygger man Solli-Seut (10 km) i stedet for Haug-Seut (14 km) vil selv lengden kortere!

 

Magnhild Meltveit Kleppa, vil du ha 44 km bane som koster lite og gir 40 minutter reisetidsgevinst eller 48 km bane som koster mye og gir 15 min reisetidsgevinst?

 

Jens Kirkebø har skissert opp en løsning som er et columbi egg og umulig å argumentere i hjel.

                  Parsellene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1140 #51486 (#51483) Vist 161 ganger Lik innlegget
 

Tidsangivelsene dine tror jeg er rimelig korrekte, de er ihvertfall samsvarende med det jeg har regnet ut.

En kommentar ang. om man må spare inn litt penger. Kryssingen ved timesfrekvens via Fredrikstad bør havne omtrent der den er i dag, dvs. mellom Rygge og Råde. Man kan derfor, om nødvendig, bygge enkeltspor Råde-Seut. Evt. dobbeltspor de første og enkleste kilometerne (til Ørmen) for å få litt mer robusthet i ruteopplegget.

Kryssing ved halvtimesrute i rush havner i Fredrikstad.

 

                  Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1208* #51489 (#51483) Vist 163 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det heler koker ned til hvilke transporttjenester man bygger jernbane for.

Konseptet med å dele trafikken på Østfoldbanes Vestre linje i 2 linjer/korridorer som betjener henholdsvis Sarpsborg/Halden og Fredrikstad synes tenkt ut fra at det er Østfoldingenes reiser til Oslo man skal betjene og intet mer. For de fleste andre trafikkstrømmer er det lite hensiktsmessig. Her er noen ulemper:

- dårlig intern betjening imellom Østfoldbyene,

- ugunstig betjening av setrumsområdene i byene og derfor dårlig for pendlere til Østfoldbyene. Hvilken pendler fra Oslo eller Halden ønsker å bli satt av på Sandesund hvis han skal på jobb i kommunehuset i Fredrikstad, eller til en bedrift i byen,
- dårlig for folk fra Oslo eller andre deler av landet som skal besøke venner og kjente i Østfoldbyene og som ikke har noen bil lokalt i området,

- dårlig utenlandstilbud til/fra Fredrikstad

Selv om arbeidspendling fra Østfold til Oslo står for trafikktoppene er dette ikke flertallet av de reisende sett over hele driftsåret. Jeg føler meg relativt sikker på at den foreslåtte delingen av trafikken gir lavere frekvens og dårligere tilbud og derigjennom lavere trafikknivå i forhold til oppgradering langs dagens bane.

Med omtrent dagens stoppmønster langs begge traséene er forskjellen i kjøretid Oslo - Halden neppe mer enn 10 - 15 min. Den forskjellen oppveies av bedre frekvens og et langt mer allsidig reisetilbud.

Hva det er markedsgrunnlag for å bygge i framtida vet ikke jeg, men prioritet 1 her er oppgradering langs dagens bane og kanskje godstog over Østre linje.

Terje Andersen

                    Konseptene det står mellom Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.1258 #51493 (#51489) Vist 159 ganger Lik innlegget
 

De eneste byene i Østfold som får dårligere intern betjening er mellom Halden og Fredrikstad. Her tar toget såpass med tid at en ekspressbuss hadde brukt vesentlig kortere tid i dag og tilbudt bedre flatedekning. Dessuten vil man med mitt skisserte opplegg kunne reise Fredrikstad-Halden på 25-30 minutter inkl. et bytte på Sandesund. Det er minst 7 minutter _raskere_ enn i dag. En dobbeltsporet bane gjennom byene vil uansett bruke minst 20 minutter på denne distansen. Forskjellen er altså ganske liten, og det er pendlerstrømmen også. Det er nok flere som pendler mellom Rakkestad og Sarpsborg.

Ang. Sarpsborg: Hvilken pendler som skal på jobb i rådhuset ønsker å bli satt av på dagens Sarpsborg stasjon ? Det er nesten en kilometer å gå, i tildels god stigning. Slippes man av på Sandesund og går på en korresponderende, gratis shuttlebuss som går direkte til bussterminalen med kanske 2-3 stopp på veien kommer man frem betydelig raskere og slipper unna med å gå 100 meter. Stasjonen i Sarpsborg ligger helt i bakevja, og nesten ingen busser passerer der. Derfor er det heller nesten ingen som pendler med tog mellom Fredrikstad og Sarpsborg, man bruker Glommaringen som går hvert kvarter.

Skal Sarpsborg sentrum betjenes godt med tog direkte kreves tunnel under byen og underjordisk stasjon under nord-vestre del av Kulåsparken (her er det plass til å grave) med gangtunnel til bussterminalen. Blir nok svært, svært dyrt.

Utenlandstilbud fra Fredrikstad vil kreve ett bytte, med korresponderende tog. Tidstap omtrent 5-10 minutter, avhengig av evt. nye stoppesteder. Akseptabelt, siden denne tiden taes inn på ny bane mot Halden. Dessuten får reisende fra Lisleby, Rolvsøy, Greåker og Sandesund et vesentlig _bedre_ tilbud mot utlandet (og Oslo). Langt flere bor innenfor gangavstand til disse eventuelle nye stoppestedene enn til dagens Sarpsborg stasjon.

Så har vi det faktum at svært få av innbyggerne ønsker en utbygging til dobbeltspor langs dagens bane mellom Fredrikstad og Sarpsborg, antageligvis pga. at svært mange hus må rives og at støybelastningen øker.

 

 

                      Konseptene det står mellom Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1308 #51494 (#51493) Vist 158 ganger Lik innlegget
 

Du har ikke adressert frekvensen. Det kan kjøres med større frekvens langs hele strekningen hvis man betjener hele strekningen. det tro jeg er viktigste forskjellen som oppveier alle 10 min kjøretidsforskjeller og mye mer.

Når jeg reiser med tog nedover Østfoldbanen, synes det som det er glissent mellom husene i nærområdet til jernbanen på store deler av strekningen Fredrikstad - Sarpsborg med unntak av Fredrikstad - Lisleby og Sandesund - Sarpsborg.

Ingen huseiere ønsker økt aktivit på naboeiendommene, men når befolkningen øker og man ønsker mer trafikk over på jernbane må boligene bygges i nærheten av jernbanen, eller jernbanen legges der boligene er. Noen annen løsning finnes ikke.

Terje Andersen

                        Frekvensen... Supertog 31. mars 2010 kl.1417* #51499 (#51494) Vist 147 ganger Lik innlegget
 

...virker det som noen har utrolig pessimistiske prognoser for.

Skal det ikke være 3 avganger i timen mellom Østlandets to største tettsteder?

Minner om fordelingen av befolkningen i tettsteder på Østlandet:
Oslo 876000
Fredrikstad/Sarpsborg 101000
Drammen 97000
Grenland 87000
Tønsberg 47000
Moss 42000
Sandefjord 41000
Hamar 30000
Larvik 24000
Halden 23000

Det er naturlig å se til Sverige. Der ligger nemlig også hovedstadsregionens nest største tettsted 40 minutter fra hovedstaden, nemlig Uppsala. Noe som er tilsvarende det som vil skje med Nedre Glomma når denne utbyggingen er ferdig. Og i Uppsala ser er at der kjøres det 6 avganger i timen i rush, 3 avganger i timen utenfor rush. Det bor 144.000 i Uppsala tettsted, omtrent det samme som Sarpsborg/Fredrikstad + Halden. Begge har også en flyplass underveis til hovedstaden (Arlanda/Rygge) som bidrar til å styrke passasjergrunnlaget.

Det har tidvis vært 3 avganger i timen på Timekspressen også, betegnende nok 2 via Sarpsborg/Moss og 1 via Hvaler/Fredrikstad.

Det naturlige for jernbanen er å snarest få igang halvtimesruter langs gammel trasé. Deretter opprette en timesrute langs ny trasé til Sarpsborg. Hvis flest velger "nytraseen" kan dette byttes.

Min personlige mening er imidlertid at det bør være halvtimesrute langs både gammel og ny trasé.

                          Frekvensen... Terje Andersen 1. apr. 2010 kl.1305* #51518 (#51499) Vist 127 ganger Lik innlegget
 

Jeg var inne på ruteplan for Uppsala - Stockholm på resplus.se og så ikke helt det samme som du nevner. På meg synes det som det er 30 - 60 min frekvens i pendler Uppsala - Stockholm, og så kommer tog Stockholm - Sundsvall/Gävle og Stockholm - Borlänge/Mora/Falun i tillegg.

I den grad det går mange tog her er det nettopp fordi man har samlet trafikken fra ulike steder på en bane.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 24335 treff på forum10, og 73152640 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12906 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.