Innlegg i Plattform

To enkelspor

Startinnlegget har emnet «Kryssing på Skansen»

Svar på innlegg #905

Skribent: Rolf Thorstein Wold
Skrevet: 13. feb. 2009 kl.1858
#1020 vist 608 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På 70-tallet, før dagens sentralstillverk i Trondheim var etablert, var Trondheim og Marienborg to ulike stasjoner. Trondheim stasjon ble styrt fra to stillverk, Stillverk I og Stillverk II, begge med elektromekanisk stillverk levert i 1936 eller så. Marienborg stasjon ble styrt fra stillverksbygget som ligger inntil Osloveien. Dette var et relestillverk av nyere type enn Trondheim stasjon. Jeg tror ikke det var NSI-63, men en av forløperne.

Sporet nærmest elva ble benyttet i begge retninger til den vanlige trafikken mellom Marienborg og Trondheim. Innkjørsignalet fra Trondheim til Marienborg i dette sporet, var et 5 lys hovedsignal med litra B. Dette signalet og utkjørsignal L mot Trondheim ble styrt fra stillverket.

Det andre sporet ble benevnt "verkstedsporet", og ble vesentlig benyttet til ut og innkjøring av materiell mellom lokstallen på Marienborg og Trondheim stasjon. Innkjørsignalet fra verkstedsporet til Marienborg hadde litra D og var et to-lys hovedsignal av eldre type. Utkjørsignalet mot verkstedsporet hadde den uvanlige litra K, og var et tolys signal plassert på toppen av en trestolpe.


Jeg ble fortalt at det ikke var dobbelspor mellom Marienborg og Trondheim, men "to enkelspor".

Senere er alt blitt til en stor stasjon, og da er det iallefall ikke dobbelspor, men stasjonsspor.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.