Innlegg i Bussen

Teknologi-optimisme (og -pessimisme)

Startinnlegget har emnet «Batteribussene tåler ikke kulden»

Svar på innlegg #386717

Skribent: Jan Arne Rødland
Skrevet: 9. jan. 2024 kl.2027
#386733 vist 746 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det skjer ellers ganske mye rundt det å gjøre jernbanen mer miljøvennlig, ikke bare ved å elektrifisere.
Og, strømmen må jo også genereres. Ett eksempel er Australia hvor gruveselskapet Rio Tinto bytter ut
et av tre diesellok med et batteridrevet. De lastede malmtogene skal stort sett nedover fra gruvene til
havneanlegget mens tomme malmtog oppover også trekker kraft også fra batteriloket. Nedover lader
det seg selv ved bruk av motstandsbrems. Ikke utslippsfritt men redusert utslipp for malmtoget.

I Canada bl.a. eksperimenteres det med hydrogendrevet lok. Helt utslippsfritt men hvordan produseres
hydrogenet? Om det skjer ved elektrolyse kan det være blligere enn å elektrifisere den aktuelle jernbane-
strekning. Igjen, hvordan produseres strømmen?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.