Kryssing på SkansenStartinnlegget har emnet «Kryssing på Skansen» Svar på innlegg #979 Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 13. feb. 2009 kl.1600 *Endret: 13. feb. 2009 kl.1605
#1008 vist 577 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Jeg kjenner ikke detaljer verken om sporforholdene i Trondheimsområdet eller nøyaktig hvor de nevnte togene kjøres, så det kan jeg ikke svare direkte på. Det hele springer ut fra skillet mellom det som er definert som stasjon, og det som er definert som linjen. Hvor togene fysisk møter hverandre har ingen betydning. Det som betyr noe er det punktet hvorfra ett tog ikke må kjøre før et annet tog med motsatt kjøreretning er kommet inn fra den samme blokkstrekningen (= samme sporstykket på linjen). Dette punktet er i praksis innenfor en sporveksel som fører to spor sammen til ett, gvor det ene sporet er det togene bruker felles. I forbindelse med sporvekslelen er det en eller annen form for signalpunkter, i dette tilfellet inn- og utkjørhovedsignaler. Innkjørhovedsignalet danner stasjonsgrensen, og det er den stasjonen dette signalet tilhører som er definert som kryssingstasjon. Som eksempel på kryssing kan nevnes en hendelse som oppstår jevnlig på Krøderbanen. Et tog bestående av en motorvogn kjøres fra Krøderen til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 12). Umiddelbart etter at toget er ankommet Kløftefoss kjøres motorvognen inn i en av vognhallene. En stund senere ankommer tog fra Vikersund til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 53), og dette toget skal fortsette til Krøderen. Motorvognen er for lengst borte fra stasjonen, og er ikke synlig for betjeningen i tog 53. Siden tog 53 nå skal kjøre ut på en blokkstrekning som tog 12 for litt siden kom inn fra, er dette en kryssing mellom tog 12 og tog 53 selv om materiellet ikke møtes fysisk. Det er de sikkerhetsmessige foranstaltningene som må iverksettes for å sikre at tog 12 er ankommet og at blokkstrekningen er fri så tog 53 kan kjøre ut på den uten fare som er kjernepunktet, og det er dette forholdet kryssingsbegrepet er bundet til. "Kryssing" er altså ikke selve møtet mellom materiell, men at ett tog må vente på at et annet er kommet inn fra en blokkstrekning de begge skal bruke. Kryssingstasjon er dermed det kritiske stedet relatert til den felles bruk av en bestemt blokkstrekning, ikke der togene fysisk møtes. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Kryssing på Skansen ·56
Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2106 #900 Vist 908 ganger
|
Kryssing på Skansen Jahn Jonassen 12. feb. 2009 kl.2123 #904 (#900) Vist 833 ganger
|
Pragmatisk sporbruk Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2142 #905 (#904) Vist 827 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2152 #908 (#905) Vist 824 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2200 #911 (#908) Vist 817 ganger
|
Riktig eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2208 #914 (#911) Vist 822 ganger
|
Uriktig filipd 13. feb. 2009 kl.1213 #962 (#914) Vist 698 ganger
|
Hvorfor "uriktig" falt bort Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1301 #963 (#962) Vist 683 ganger
|
Delingen i 1996. filipd 13. feb. 2009 kl.1312* #966 (#963) Vist 697 ganger
|
Uriktig spor H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1332 #969 (#966) Vist 705 ganger
|
Uriktig eller "falsch" Peder Figenbaum 13. feb. 2009 kl.1455* #989 (#969) Vist 681 ganger
|
Togulykke i Bruehl pga Falschfahrt Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1545 #1003 (#989) Vist 666 ganger
|
Mer om ulykken i Bruehl Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1548 #1005 (#1003) Vist 667 ganger
|
Også i USA Ole P. Ingebrigtsen 13. feb. 2009 kl.1725 #1013 (#989) Vist 635 ganger
|
Uriktig og blokksigaler. filipd 13. feb. 2009 kl.1451 #991 (#969) Vist 675 ganger
|
Uriktig og blokksigaler. H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1519 #999 (#991) Vist 658 ganger
|
Normalen Dagfinn Knutsen 13. feb. 2009 kl.2054 #1033 (#969) Vist 561 ganger
|
Normalen Henning Løvås 13. feb. 2009 kl.2114* #1035 (#1033) Vist 561 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2206* #913 (#908) Vist 786 ganger
|
Venstre hovedspor eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2211 #915 (#913) Vist 778 ganger
|
Venstre hovedspor eller uriktig Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2215 #918 (#915) Vist 785 ganger
|
Begrepsforvirring/ Sikkerhet John Oddvar Hauge 16. feb. 2009 kl.1748 #1342 (#918) Vist 428 ganger
|
Begrepsforvirring/ Sikkerhet Herman Ellingsen 16. feb. 2009 kl.1843 #1346 (#1342) Vist 456 ganger
|
"U-spor" Kjetil Bull 16. feb. 2009 kl.1929 #1347 (#1346) Vist 440 ganger
|
U osv. filipd 16. feb. 2009 kl.2156 #1363 (#1347) Vist 444 ganger
|
Verken kryssingsstasjon eller dobbeltspor? Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2232 #920 (#908) Vist 777 ganger
|
Takker Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2250 #925 (#920) Vist 761 ganger
|
Kryssing Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1848 #1019 (#908) Vist 525 ganger
|
To enkelspor Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1858 #1020 (#905) Vist 510 ganger
|
Kryssing eller ikke Kjetil Bull 12. feb. 2009 kl.2233 #922 (#900) Vist 732 ganger
|
Kryssing eller ikke Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0939 #950 (#922) Vist 640 ganger
|
Ikke kryssing på Skansen, men på Trondheim stasjon Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0854* #948 (#900) Vist 664 ganger
|
Kryssing på Skansen Rune Kjenstad 13. feb. 2009 kl.1103 #957 (#948) Vist 637 ganger
|
Nattoget og ekspressen møtes også i beitet her Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1126 #959 (#948) Vist 648 ganger
|
Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1342* #964 (#959) Vist 631 ganger
|
To stasjoner uten "linje" mellom? Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1402 #976 (#964) Vist 618 ganger
|
Trondheim M og S Trond L 13. feb. 2009 kl.1411 #978 (#976) Vist 631 ganger
|
Spor Trondheim M (Marienborg) - Trondheim S Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1439* #982 (#976) Vist 649 ganger
|
Trondheim stasjon Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1913* #1018 (#982) Vist 554 ganger
|
Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1424 #979 (#964) Vist 619 ganger
|
Kryssing på Skansen Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1442 #984 (#979) Vist 616 ganger
|
Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1448 #988 (#984) Vist 613 ganger
|
Post innlegg rett under den man vil svare Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1918 #1021 (#988) Vist 568 ganger
|
Post innlegg rett under den man vil svare Herman Ellingsen 14. feb. 2009 kl.0830 #1070 (#1021) Vist 523 ganger
|
Sorry Svein Sando 14. feb. 2009 kl.0935 #1071 (#1070) Vist 530 ganger
|
Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 578 ganger
|
Togvegene må krysse hverandre Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1440 #983 (#959) Vist 594 ganger
|
Togvegene må krysse hverandre Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1451 #990 (#983) Vist 582 ganger
|
Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1532 #1002 (#983) Vist 587 ganger
|
Dette må da være en kryssing? Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1827 #1017 (#1002) Vist 564 ganger
|
Trondheim stasjon er veeeldig lang Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1927 #1022 (#1017) Vist 562 ganger
|
"Dobbelt"-spor Jan Arne Rødland 13. feb. 2009 kl.2026 #1028 (#1022) Vist 551 ganger
|
Kristiansand - Krossen Rune Vindholmen 13. feb. 2009 kl.2237 #1056 (#1028) Vist 555 ganger
|
Definisjonen av sporene har variert Hans-Ole Sveia 13. feb. 2009 kl.2114 #1036 (#1022) Vist 541 ganger
|
Rygge stasjon? Christian Berg 16. feb. 2009 kl.0947 #1304 (#1036) Vist 455 ganger
|
Rygge - Haug. filipd 16. feb. 2009 kl.1212 #1325 (#1304) Vist 460 ganger
|