NormalenStartinnlegget har emnet «Kryssing på Skansen» Svar på innlegg #969 Skribent: Dagfinn Knutsen
Skrevet: 13. feb. 2009 kl.2054 #1033 vist 563 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
At det i "gamle" NSB hadde det bygd seg opp mange begreper (skrevne som uskrevne) og (u)vaner som hadde gått i arv i flere generasjoner. kan aldri defineres utenom sin egen driftstid, og ikke forklare som uriktige og ugreie etc. Det var den tids drift, og for at det ikke skulle misforstås under drift. "U-riktig"-kjøring var lett å forstå. Selv "U-riktig" spor. Normalen var "riktig" eller "U-riktig". "Riktig" her blir høyre spor i togets kjøreretning. "U-riktig" blir her Kjøring i venstre spor. Definisjonen "U-riktig" er at det konsekvent skal kjøres på "u-riktig", altså ikke-riktig spor, men unntaket er mulig. Sikringsanlegg bl.a mellom Ski og Oslo hadde dette system. Men på senere tid ble det tungvint å ha det slik f.eks. når tog skulle kjøres på "u-rikitig" grunnet arbeider/vedlikehold på "riktig" sporble det et vanskelig alternativ å kjøre tog, da toget måtte kjøre helt frem til neste betjente stasjon før blokka kunne løses ut. Ved "riktig" kjøring kunne man sende togene på helt til det hadde passert mellomliggende blokkpost, som ble stilt automatisk i stopp når toget passerte dette, derved ble blokka mot blokkposten frigjort for neste tog. Men i dette "riktig" spor kunne man kjøre i høyere hastighet. Det kunne man ikke gjøre på "U-riktig" spor. Mange av disse ble nok tvetydige eller uklare da nytt blokk anlegg ble satt opp på strekning for det gamle anlegg som ikke lenger var tilpasset nyere tids trafikkale behov. Og noen blandet sikkerhetsforståelsen mellom gammelt og nytt system. Dette system var "normalen" i mange år. Nå er normalen, eller "tradisjonen" en helt annen. Ergo må reglementet oppgraders til nyere nivå og at man plukker ut den gamle definisjon på driftsopplegget. Jeg vil nok ikke kalle det (u)vane da en generasjon med personell er vant til denne driftsform. Definisjonen "u-rigtig" og "riktig" er enda "normalen". Men nyere definisjoner er på vei inn, tidligere var det "Hovedspor", deretter ble "Oslo - Ski sporet", og nå "Spor 1" som er Oslo - Ski sporet. Og "Spor 2", som er Ski - Oslo sporet. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Kryssing på Skansen ·56
Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2106 #900 Vist 908 ganger
|
Kryssing på Skansen Jahn Jonassen 12. feb. 2009 kl.2123 #904 (#900) Vist 833 ganger
|
Pragmatisk sporbruk Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2142 #905 (#904) Vist 827 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2152 #908 (#905) Vist 824 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2200 #911 (#908) Vist 818 ganger
|
Riktig eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2208 #914 (#911) Vist 823 ganger
|
Uriktig filipd 13. feb. 2009 kl.1213 #962 (#914) Vist 699 ganger
|
Hvorfor "uriktig" falt bort Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1301 #963 (#962) Vist 684 ganger
|
Delingen i 1996. filipd 13. feb. 2009 kl.1312* #966 (#963) Vist 698 ganger
|
Uriktig spor H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1332 #969 (#966) Vist 706 ganger
|
Uriktig eller "falsch" Peder Figenbaum 13. feb. 2009 kl.1455* #989 (#969) Vist 683 ganger
|
Togulykke i Bruehl pga Falschfahrt Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1545 #1003 (#989) Vist 667 ganger
|
Mer om ulykken i Bruehl Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1548 #1005 (#1003) Vist 669 ganger
|
Også i USA Ole P. Ingebrigtsen 13. feb. 2009 kl.1725 #1013 (#989) Vist 636 ganger
|
Uriktig og blokksigaler. filipd 13. feb. 2009 kl.1451 #991 (#969) Vist 676 ganger
|
Uriktig og blokksigaler. H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1519 #999 (#991) Vist 660 ganger
|
Normalen Dagfinn Knutsen 13. feb. 2009 kl.2054 #1033 (#969) Vist 564 ganger
|
Normalen Henning Løvås 13. feb. 2009 kl.2114* #1035 (#1033) Vist 562 ganger
|
Ingen kryssing på dobbelspor Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2206* #913 (#908) Vist 786 ganger
|
Venstre hovedspor eller uriktig Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2211 #915 (#913) Vist 778 ganger
|
Venstre hovedspor eller uriktig Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2215 #918 (#915) Vist 785 ganger
|
Begrepsforvirring/ Sikkerhet John Oddvar Hauge 16. feb. 2009 kl.1748 #1342 (#918) Vist 428 ganger
|
Begrepsforvirring/ Sikkerhet Herman Ellingsen 16. feb. 2009 kl.1843 #1346 (#1342) Vist 456 ganger
|
"U-spor" Kjetil Bull 16. feb. 2009 kl.1929 #1347 (#1346) Vist 441 ganger
|
U osv. filipd 16. feb. 2009 kl.2156 #1363 (#1347) Vist 445 ganger
|
Verken kryssingsstasjon eller dobbeltspor? Svein Sando 12. feb. 2009 kl.2232 #920 (#908) Vist 777 ganger
|
Takker Kjetil Sørlund 12. feb. 2009 kl.2250 #925 (#920) Vist 762 ganger
|
Kryssing Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1848 #1019 (#908) Vist 525 ganger
|
To enkelspor Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1858 #1020 (#905) Vist 510 ganger
|
Kryssing eller ikke Kjetil Bull 12. feb. 2009 kl.2233 #922 (#900) Vist 732 ganger
|
Kryssing eller ikke Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0939 #950 (#922) Vist 641 ganger
|
Ikke kryssing på Skansen, men på Trondheim stasjon Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0854* #948 (#900) Vist 665 ganger
|
Kryssing på Skansen Rune Kjenstad 13. feb. 2009 kl.1103 #957 (#948) Vist 637 ganger
|
Nattoget og ekspressen møtes også i beitet her Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1126 #959 (#948) Vist 648 ganger
|
Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1342* #964 (#959) Vist 631 ganger
|
To stasjoner uten "linje" mellom? Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1402 #976 (#964) Vist 618 ganger
|
Trondheim M og S Trond L 13. feb. 2009 kl.1411 #978 (#976) Vist 631 ganger
|
Spor Trondheim M (Marienborg) - Trondheim S Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1439* #982 (#976) Vist 649 ganger
|
Trondheim stasjon Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1913* #1018 (#982) Vist 554 ganger
|
Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1424 #979 (#964) Vist 619 ganger
|
Kryssing på Skansen Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1442 #984 (#979) Vist 616 ganger
|
Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1448 #988 (#984) Vist 613 ganger
|
Post innlegg rett under den man vil svare Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1918 #1021 (#988) Vist 568 ganger
|
Post innlegg rett under den man vil svare Herman Ellingsen 14. feb. 2009 kl.0830 #1070 (#1021) Vist 523 ganger
|
Sorry Svein Sando 14. feb. 2009 kl.0935 #1071 (#1070) Vist 530 ganger
|
Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 578 ganger
|
Togvegene må krysse hverandre Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1440 #983 (#959) Vist 594 ganger
|
Togvegene må krysse hverandre Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1451 #990 (#983) Vist 582 ganger
|
Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1532 #1002 (#983) Vist 588 ganger
|
Dette må da være en kryssing? Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1827 #1017 (#1002) Vist 565 ganger
|
Trondheim stasjon er veeeldig lang Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1927 #1022 (#1017) Vist 562 ganger
|
"Dobbelt"-spor Jan Arne Rødland 13. feb. 2009 kl.2026 #1028 (#1022) Vist 552 ganger
|
Kristiansand - Krossen Rune Vindholmen 13. feb. 2009 kl.2237 #1056 (#1028) Vist 556 ganger
|
Definisjonen av sporene har variert Hans-Ole Sveia 13. feb. 2009 kl.2114 #1036 (#1022) Vist 541 ganger
|
Rygge stasjon? Christian Berg 16. feb. 2009 kl.0947 #1304 (#1036) Vist 455 ganger
|
Rygge - Haug. filipd 16. feb. 2009 kl.1212 #1325 (#1304) Vist 460 ganger
|