Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor

Startinnlegget har emnet «Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor»

Svar på innlegg #108219

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 7. nov. 2011 kl.2056
#108295 vist 482 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er egentlig ganske utrolig hva en god frokost kan gjøre med en mann som for noen få dager siden fylte 49 år og 730 dager.

Etter utholdt posting av denne trådens startinnlegg og frokost med innlagt avislesing, tok jeg nok en gang toget fatt. Denne gangen tog 816 fra Sandefjord til Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass og shuttelbussen til Sandefjord Lufthavn Torp. -Hva skal jeg der, spør den engasjerte leser. -Rett og slett hente bilen som fruen hadde kjørt til jobb.

Deretter ble første stopp Tomsbakken, det var meldt tog på det nye dobbeltsporet. Faktisk opptil flere. Først neste tog, altså 818. Så det kryssende tog, hvilket i dette tilfellet var 811. Og med disse innledende ordene går vi inn i handlingen.

forstørrt139267-2011-11-07_6396.jpg

Tog 818 har nettopp tittet frem fra Jarlsbergtunnelens nordre utløp. Og med et kjent sett - dette settet sørget for at NJK kom til og fra Bergen på medlemstur 23.-25. april 1993.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139268-2011-11-07_6403.jpg

Etter en stund kom tog 811, her like før det entrer Jarlsbergtunnelens innløp. Selv om det ikke vises på bildet så ble det hilset fra førerplassen.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så var det på tide med en aldri så liten taktisk forflytning. Til Barkåker sentrum. Og overgangsbroen for fotgjengere. Hvor planen var å forevige togene 813 og 820. Og som sagt så gjort.

forstørrt139270-2011-11-07_6413.jpg

Tog 820 har nettopp kjørt under den nye veibroen lengst syd på Barkåker, og er i ferd med å begi seg inn i kulverten som sørger for at sporet er senket gjennom sentrum.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139271-2011-11-07_6415.jpg

Det hilses til fotografene. (Ja, du leste riktig, jeg hadde fått selskap av en i Jernbaneverket.)
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139272-2011-11-07_6416.jpg

I det fjerne skimtes tog 813 på vei mot oss, tog 820 har rødt i utkjør.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139273-2011-11-07_6418.jpg

Togene møtes, tog 820 har fått grønt videre.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139274-2011-11-07_6420.jpg

Det hilses fra tog 813.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139275-2011-11-07_6422.jpg

Og så forsvinner tog 813 med kurs for Tønsberg og endestasjon Larvik.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Og da er altså dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. Når det gjelder kryssing på den nye strekningen, bør vel bildene kunne gi svar på noen av spørsmålene som er stilt annet steds hen i denne tråden.

Jeg håper dette har vært opplysende. Og før man vet ordet av det, er en på plass med nye reportasjer om dette temaet. Mye vil riktignok være tilbakeskuende, men det vil forhåpentligvis ha interesse allikevel.

Mvh
Hans Morten
Med lisens til å fotografere Vestfoldbanen

Utskriftsvennlig

Konteksten

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor ·17 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1742* #108219 Vist 725 ganger
Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor Nils-Kristian Møller 7. nov. 2011 kl.1040 #108220 (#108219) Vist 614 ganger
Bilder i mørket Paul F.E. Reale 7. nov. 2011 kl.1210* #108230 (#108219) Vist 585 ganger
  Signalanlegget Lars Myrvang 7. nov. 2011 kl.1414 #108237 (#108230) Vist 554 ganger
    Signalanlegget er en midlertidig løsning Terje Andersen 7. nov. 2011 kl.1421 #108238 (#108237) Vist 578 ganger
      Signalanlegget er en midlertidig løsning Jan-Inge Hansen 7. nov. 2011 kl.1610 #108252 (#108238) Vist 559 ganger
        Også midlertidig sporarrangement? Ole-Jacob Thorkildsen 7. nov. 2011 kl.1727 #108262 (#108252) Vist 519 ganger
        Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.1839 #108273 (#108252) Vist 521 ganger
          Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Jahn Jonassen 7. nov. 2011 kl.2027 #108287 (#108273) Vist 496 ganger
Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.2056 #108295 (#108219) Vist 483 ganger
  Kryssinger i 2012 Ståle Ualand 7. nov. 2011 kl.2133 #108303 (#108295) Vist 454 ganger
  Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Ståle Hatlelid Karlsen 7. nov. 2011 kl.2232* #108311 (#108295) Vist 440 ganger
    Apropos Vestfoldbanen Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1804 #108369 (#108311) Vist 367 ganger
  Ikke dobbeltspor før signalekspertene blir friskmeldte? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.2344 #108319 (#108295) Vist 428 ganger
  Dobbeltspor inn til Tønsberg? Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1605 #108362 (#108295) Vist 382 ganger
    Dobbeltspor inn til Tønsberg? Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1744 #108368 (#108362) Vist 385 ganger
      Tidsaspektet Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1846 #108373 (#108368) Vist 375 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.61 sek
I dag 322 treff på forum10, og 72631815 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12853 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.