Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen - Barkåker 30. september

Startinnlegget har emnet «Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden»

Svar på innlegg #108177

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 18. des. 2011 kl.1431
#112350 vist 252 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Så er det på tide å ta en titt på hva som har skjedd på Barkåker en uke ut i totalbruddet.

forstørrt140739-2011-09-30_5275.jpg

Området hvor planovergangen lå er ferdig trauet ut, og det armeres og klargjøres for støping av den gjenværende delen av kulverten gjennom Barkåker sentrum. Grisene til venstre markerer hvor veien tidligere krysset sporet. I bakgrunnen den nye broen som fører Barkåkerveien over Vestfoldbanen. Ytterst til høyre skimtes bygg på Barkåker industriområde.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140740-2011-09-30_5278.jpg

Vestfoldbanens opprinnelige trasé skjærer diagonalt gjennom bildet fra venstre mot høyre, den nye traseen har en diagonal fra høyre mot venstre. Sammen danner de et kryss - en X. Den hvite bygningen til høyre tilhører Korni flatbrødfabrikk.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140741-2011-09-30_5289.jpg

Det går med noen meter armeringsjern ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140742-2011-09-30_5280.jpg

Stasjonsområdet har gjennomgått noen strukturelle endringer i løpet av uken som har gått siden trafikken opphørte. Foran stasjonen skal en bit av spor 1 ligge der som et minne om hva som en gang var. Området er regulert inn i et mindre parkområde som skal etableres av annen utbygger senere. I dette parkområdet inngår også et stort eiketre som står rett syd for stasjonsbygningen. I følge lokale kilder ble treet plantet samme år som Vestfoldbanen åpnet.
Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140743-2011-09-30_5293.jpg

Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140744-2011-09-30_5294.jpg

Utsikt fra overgangsbroen ved kilometer 107. Byggekranen står hvor gammelt og nytt spor krysser, og den nye fotgjengerbroen befinner seg omtrent midt i bildet. Den store, hvite bygningen til høyre er Korni flatbrødfabrikk. Eller Soria Moria som pappa alltid omtalte det som, der det tronet hvitt og flomlyst om kvelden.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140745-2011-09-30_5295.jpg

Fra den samme overgangsbroen, nå med utsikt nordover. Til venstre innkjør A til Barkåker på det nye sporet, omtrent midt i bildet kilometermerket for kilometer 107. Helt til høyre Vestfoldbanens trasé i perioden 1881 - 2011.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140746-2011-09-30_5300.jpg

Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140747-2011-09-30_5307.jpg

Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140748-2011-09-30_5312.jpg

Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140749-2011-09-30_5318.jpg

Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ...
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140750-2011-09-30_5323.jpg

Ny trasé til høyre, opprinnelig spor med forsignalet til innkjør A Barkåker.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140751-2011-09-30_5331.jpg

Innkjørsignal A Barkåker. Vestfoldbanens opprinnelige trasé svinger av mot venstre.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140752-2011-09-30_5336.jpg

Den nordre enden av dobbeltsporet. Korni troner midt i bildet, til venstre i bakgrunnen skimtes overgangsbroen i Barkåker sentrum.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140753-2011-09-30_5337.jpg

Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde.
Barkåker–Tomsbakken
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140754-2011-09-30_5343.jpg

Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen.
Barkåker–Tomsbakken
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Utskriftsvennlig

Konteksten

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden ·17 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1737* #108177 Vist 639 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 26. september Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.1857 #108180 (#108177) Vist 572 ganger
  Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Jan Erik 6. nov. 2011 kl.2024 #108186 (#108180) Vist 540 ganger
    Eckerbergsgate - bro Lars Myrvang 6. nov. 2011 kl.2102 #108187 (#108186) Vist 541 ganger
      Eckerbergsgate - bro Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.2346 #108200 (#108187) Vist 508 ganger
    Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.0423 #108214 (#108186) Vist 491 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 28. september Hans Morten Tamnes 1. des. 2011 kl.2309 #110863 (#108177) Vist 307 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 1 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2152 #111386 (#108177) Vist 283 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 2 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2234 #111392 (#108177) Vist 286 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 1 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1256 #112338 (#108177) Vist 257 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 2 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1329 #112341 (#108177) Vist 252 ganger
Vestfoldbanen - Barkåker 30. september Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1431 #112350 (#108177) Vist 253 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 1 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2110 #113103 (#108177) Vist 237 ganger
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 2 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2149 #113105 (#108177) Vist 238 ganger
Vestfoldbanen - Tønsberg og Kjellelia 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1527 #116621 (#108177) Vist 207 ganger
Vestfoldbanen - Tomsbakken 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1707 #116635 (#108177) Vist 212 ganger
  Tomsbakken Plo. Jahn Jonassen 5. feb. 2012 kl.2018 #116653 (#116635) Vist 219 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.98 sek
I dag 707 treff på forum10, og 72579108 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.