Innlegg i Plattform

Litra B 7-6

Startinnlegget har emnet «Varianter av B7»

Svar på innlegg #113600

Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet første gang: 5. jan. 2012 kl.1750
*Endret: 5. jan. 2012 kl.1755
Klassifikasjon: 770
#113703 vist 1002 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Mitt svar til deg lenger opp i tråden dreide seg om forskjellen mellom B 7-4 og B 7-5.

Hva litra B 7-6 angår, så er det følgende å si:

Litraen B 7-6 angir at det er tale om en B 7-vogn med UIC-overgang i den ene enden.

Av vognene av litra B 7-6 finnes det imidlertid to varianter:

1) Vognene 27026-27028 er identiske med litra B 7-4-vognene, men har til forskjell fra disse UIC-overgang i den ene enden.

2) Vognene 27037, 27038, 27047, 27048 og 27049 er ombygd fra vognene som ble levert som AB 7 (type 1) 24704, 24705, 24701, 24702 og 24703. Som følge av dette er tverrveggen mellom de to storroms passasjeravdelingene plassert litt annerledes, slik at den ene av seterekkene kommer på motsatt side av denne i forhold til 27026-27028. Dette er derfor vogner som adskiller seg litt fra B 7-4, men som for øvrig er identistisk med disse, men med det unntaket at B 7-6 til foskjell fra disse har UIC-overgang i den ene enden.

Håper dette er oppklarende.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.