Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Planlagt sidelinje til Lyngdal/Farsund/Lista

Startinnlegget har emnet «Sidespor Hægebostad-Jåddan»

Svar på innlegg #121346

Skribent: Ulf Berntsen
Skrevet: 18. mars 2012 kl.1400
#121348 vist 773 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det var en gammel plan. Først reist (les: nevnt og omtalt) av norske myndigheter, senere gjenopptatt av våre tyske "gjestemyndigheter". Kystområdet mellom Kristiansand og Egersund spilte en nokså stor strategist rolle. Tyskerne trodde jo helt til juni 1944 at den store invasjonen skulle komme via Norge og ikke Normandie.

Det var lett terreng fra Snartemo til Lyngdal. Ikke så aller verst videre heller over Spind-halvøya. Og etter Farsund var/er det jo Lista-flatt. Det ble ansett som strategisk viktig å ha en stasjon i Lyngdal med tilknytning til dypvannskai. Det siste var ikke så lett å få til sånn uten videre. Her hadde Vårherre vært litt vrien da landskapet ble utformet.

Lyngdal har hele tre "fjordbotn"-er: Lenefjorden, Rossfjorden og Lyngdalsfjorden. Lenefjorden er ca. 250 m dyp, men ved innløpet til fjorden (ved Jåsund) er det bare noen få meter dypt. Lenefjorden er bare en sidefjord til den langt større Grønsfjorden. Og Lyngdalsfjorden er nokså grunn hele veien, spesielt ved innløpet. Rossfjorden derimot var godt egnet. Innerst, ved Agnefest hadde norske myndigheter sett seg ut et havneområde med dypvannskaier. Senere kom tyskerne på den samem ideen.

Men prosjektet strandet etter kort tid. Etter Stalingrad (1943) og etetrfølgende nederlag andre steder var vel futten i ferd med å gå ut. Det var vel kanskje like greit - selv om vi muligens hadde fått jernbane til Kirkenes, Lista og Ålesund?

Ulf Berntsen

relativt lokalkjent i vestre del av Vest-Agder

forstørrt143758-600700agnefest.jpg

Agnefest innerst i Rossfjorden (Lyngdal). Her kunne det ha vært havneområde, mange jernbanespor og containerterminal i dag.....
 juli 1960
foto: Ulf Berntsen
Utskriftsvennlig

Konteksten

Sidespor Hægebostad-Jåddan ·8 Terje Skram 17. mars 2012 kl.2220 #121326 Vist 925 ganger
Sidespor Hægebostad-Jåddan Tormod Askeland 17. mars 2012 kl.2335 #121330 (#121326) Vist 833 ganger
Sidespor ut fra Snartemo Kurt E. Håland 18. mars 2012 kl.0102 #121338 (#121326) Vist 831 ganger
  Sidespor ut fra Snartemo Tormod Askeland 18. mars 2012 kl.1050 #121343 (#121338) Vist 754 ganger
    Sidespor ut fra Snartemo Torstein Reiersen 18. mars 2012 kl.1059 #121344 (#121343) Vist 771 ganger
      Bilder fra Jåddansporet Torstein Reiersen 18. mars 2012 kl.1136 #121346 (#121344) Vist 770 ganger
        Planlagt sidelinje til Lyngdal/Farsund/Lista Ulf Berntsen 18. mars 2012 kl.1400 #121348 (#121346) Vist 774 ganger
          Planlagt sidelinje til Lyngdal/Farsund/Lista Kurt E. Håland 18. mars 2012 kl.2103 #121378 (#121348) Vist 697 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 13487 treff på forum10, og 72203764 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12818 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.