Innlegg i Plattform

Stivrammetendere

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135322

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 10. sep. 2012 kl.1255
#135325 vist 826 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er vel høyst sannsynlig at stivrammetenderne og wannentenderne kunne byttes om hverandre uten endringer av førerhuset på maskinen. Dermed må vi anta at tenderne ikke alltid fulgte det loket de var levert med opprinnelig.
For andre loktyper har NSB tildels oppgitt i typebladene at bestemte loknummer har hatt avvikende tendertyper, men siden de ikke gjorde det for type 63 må vi vel anta at tenderne relativt enkelt kunne byttes rundt og at de ikke ønsket å bruke ressurser på å holde oversikt over hvilke lok som hadde hvilken type tender til enhver tid.

Vi må vel kunne gå ut fra at NSBs maskinavdeling var i stand til å telle også på 40- og 50-tallet, men opplysningen om at 10 lok har stivrammetender sier faktisk ikke noe om hvor mange slike tendere som virkelig fantes i Norge, bare om hvor mange som var i bruk. Hvis man snur på det kan det tas som en indirekte opplysning om at det bare fantes 64 wannentendere og at NSB (naturlig nok) prioriterte å bruke disse, slik at 10 lok til enhver tid måtte ha stivrammetender.
På den annen side virker det ikke så veldig sannsynlig at det skulle blitt sendt hele 5 ekstra tendere til Norge. Dog ble vel noen av lokene sendt ut av Norge igjen før krigen sluttet - kan det tenkes at noen av disse ble returnert uten tender?

Men hvor er kilden til opplysningen om at det fantes 15 stivrammetendere i Norge?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.