Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Stivrammetendere - litt kildesitering

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135290

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.0124
#135407 vist 648 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg har nå sett gjennom alle kopier og notater jeg har på type 63 fra "Dampredaksjonen", en bokkomité som vel holdt på i 12 år før vi i 1987 klarte å få ut Damplokomotiver i Norge. Jeg finner ikke det nevnte dokumentet fra DSB fra 1950 som kulle liste opp de 15 lokene med stivrammetender, så det dokumentet må noen andre i redaksjonen sitte med.

Derimot fant jeg et dokument som jeg tror er det samme som Thor Bjerke henviser til i PS 31. Det er nemlig udatert og usignert antagelig fordi man bare har kopiert de første to sidene i et åpenbart lengre dokument. Notatet har følgende påskrift øverst i venstre hjørne på første side:

NORGES STATSBANER
Hovedstyret
Maskinavdelingen
J.nr.
Om tenderne står det følgende:

Opprinnelig hadde vi undenstående 4 forskjellige tender
typer for disse lok.
Av type K2'2'T26 hadde vi imidlertid bare 2 stk. Disse 
ble overført som tendere for rot.plog type 3 (hvorav 2
stk. ble innkjøpt uten tendere). Herved ble antall
tendertyper redusert til 3. Av tendertype K2'2'T34
har vi bare 1 stk.
                  Kasse-      Halv-        Halv-
                  formet      rund         rund
                  stiv-       boggi-       boggi-
                  ramme-      tender       tender
                  tender
10 stkr. 61 stkr. 1 stk. K4T30 K2'2'T32 K2'2'T34 Kullbeholdning 8 t 10 t 10 t Vannbeholdning ca 30 m3 32 m3 32 m3 Tomvekt 22,5 t 18,1 t 20,2 t Tjenestevekt 60,5 t 60,1 t 62,2 t Hjuldiameter 1000 mm 960 mm 960 mm.

Det er synd at datoen er ukjent. Av teksten kan man antagelig datere det til senest 1951, antagelig enda eldre, for dokumentet starte med "NSB har 74 stk. av disse lok,". Fra 11.1.1951 hadde NSB nemlig bare 72 slike lok, og i praksis bare 72 siden 1948 - se mer om det lenger ned.

Uansett opereres det i hvert fall med 10 stivrammetendere. Summen er 74 (10 + 61 + 1 + 2 til roterende ploger).

Det var 5133 og 5321 som avgav tendere til roterende ploger. Kjelene til disse to lokene ble forskriftsmessig uttørret 8.11.1947. Ett år senere er det anført i et av Hovedstyrets grafiske lokoversikter: "Lok hensatt, bare ramme." I et Had-notat datert 7.12.1950 står det at lokene foreslås utrrangert fordi lokene er totalt ribbet og bare rammene står igjen. Det anføres også at tenderene ble i sin tid gitt til roternede ploger type 3. Formell utrangering skjedde 11.1.1951. Lokene kan ha mistet tenderne sine allerede ved uttørringen i 1947, siden lokene fra det tidspunktet ikke ble brukt lenger.

Det er ingen ting i disse verkstedprotokollene som tyder på at noen andre 63a-lok ble ribbet og hensatt før 1954, da lok 4837 utrangeres fordi den har barreramme. Dvs. det er bare rammen som utrangeres og resten av loket, dvs. kjel og antagelig også tender ble lagt over i rammen til lok 5113. Loknummeret følger rammen.

Det ble altså tilført Norge 74 lok av type BR52. Verkstedprotokollene jeg henviser til virker å være ført fra under krigen og framover ut fra rekkefølgen lokene er innført, nemlig omtrent i ankomstrekkefølge til Norge. Kun 4 lok står i disse oversiktene. (For BR57 er det derimot flere lok enn det NSB overtok i 1945.)

Betegnelsen type 63 ble tatt i bruk lenge før 1950, slik Damplokomotiver i Norge kan gi inntrykk av. I et brev DC Trindheim distrikt datert 23. januar 1946 står det: "... av de 59 lokomotiv av type 63 distriktet for tiden disponerer." Ingen annen lokttype har vært så tallrik, så det er uten tvil BR52 som omtales som "type 63". Et notat fra DC Kristiansand datert 11. april 1945 (sic!), altså FØR freden, har overskriften "Driftserfaringer og forandringer som bør foretas på nye og allerede byggede lokomotiver av type 63". Teksten som følger henviser åpenbart til BR52, f.eks.: "På K4T30 tederen mangler beskyttelse for termometeret."

Utskriftsvennlig

Konteksten

Stivrammetendere ·60 Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.0743 #135290 Vist 920 ganger
Stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.1225 #135321 (#135290) Vist 819 ganger
  Loknr. Stortysker Peder Figenbaum 10. sep. 2012 kl.1235 #135322 (#135321) Vist 817 ganger
    Stivrammetendere H. Lindholm 10. sep. 2012 kl.1255 #135325 (#135322) Vist 803 ganger
      stivrammetendere Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1606 #135342 (#135325) Vist 762 ganger
        stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.1650 #135349 (#135342) Vist 748 ganger
          Stivrammetendere Herman 10. sep. 2012 kl.2218 #135390 (#135349) Vist 672 ganger
stivrammetendere, tilleggsoplysninger Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1321* #135327 (#135290) Vist 792 ganger
  stivrammetendere, tilleggsoplysninger Svein Sando 10. sep. 2012 kl.1402 #135332 (#135327) Vist 785 ganger
    stivrammetender, tilleggsopplysninger Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1608 #135343 (#135332) Vist 747 ganger
      Stivrammetendere Erik W. Johansson 10. sep. 2012 kl.1847* #135347 (#135343) Vist 756 ganger
        stivrammetendere Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1722 #135350 (#135347) Vist 740 ganger
          Stivrammetendere Erik W. Johansson 10. sep. 2012 kl.1857 #135366 (#135350) Vist 733 ganger
            Stivrammetendere Olaf Bjerknes 10. sep. 2012 kl.2122 #135383 (#135366) Vist 695 ganger
              Stivrammetendere Thor Bjerke 10. sep. 2012 kl.2152 #135386 (#135383) Vist 687 ganger
            Stivrammetendere H. Lindholm 10. sep. 2012 kl.2249 #135395 (#135366) Vist 665 ganger
        Stivrammetendere Herman 10. sep. 2012 kl.2219 #135391 (#135347) Vist 662 ganger
          Stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.2340* #135401 (#135391) Vist 640 ganger
Stivrammetendere - litt kildesitering Svein Sando 11. sep. 2012 kl.0124 #135407 (#135290) Vist 649 ganger
  Stivrammetendere - litt kildesitering H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.0200 #135411 (#135407) Vist 639 ganger
    Stivrammetender på type 63 og plog type 3 Svein Sando 11. sep. 2012 kl.0758* #135416 (#135411) Vist 642 ganger
      tendere tp63 og ploger Bjørn Hall 11. sep. 2012 kl.0910 #135421 (#135416) Vist 647 ganger
        tendere tp63 og ploger H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.1543 #135455 (#135421) Vist 600 ganger
          tendere tp63 og ploger Bjørn Hall 11. sep. 2012 kl.1610 #135460 (#135455) Vist 589 ganger
          Tendere til roterende snøploger Torstein Sunde 11. sep. 2012 kl.1720 #135465 (#135455) Vist 586 ganger
          tendere tp63 og ploger Svein Sando 11. sep. 2012 kl.1742 #135470 (#135455) Vist 588 ganger
            tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 11. sep. 2012 kl.1819 #135473 (#135470) Vist 581 ganger
              tendere tp63 og ploger H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.2152 #135504 (#135473) Vist 562 ganger
                tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 11. sep. 2012 kl.2225 #135510 (#135504) Vist 560 ganger
                  tendere tp63 og ploger H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.0101 #135518 (#135510) Vist 551 ganger
                    Tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2204 #135714 (#135518) Vist 469 ganger
                      Tendere tp63 og ploger H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2251 #135721 (#135714) Vist 451 ganger
      Stivrammetender på type 63 og plog type 3 Peder Figenbaum 10. feb. 2016 kl.2331 #221881 (#135416) Vist 332 ganger
        Stivrammetendere Ole P. Ingebrigtsen 11. feb. 2016 kl.1019 #221889 (#221881) Vist 308 ganger
          Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1036 #221890 (#221889) Vist 304 ganger
            Stivrammetendere Jan Arne Rødland 11. feb. 2016 kl.1236 #221904 (#221890) Vist 296 ganger
              Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1917 #221919 (#221904) Vist 291 ganger
  Type 63 Erik W. Johansson 11. sep. 2012 kl.2200 #135505 (#135407) Vist 572 ganger
    Type 63 Thor Bjerke 14. sep. 2012 kl.1837 #135783 (#135505) Vist 432 ganger
      Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen Ole P. Ingebrigtsen 14. sep. 2012 kl.2021 #135792 (#135783) Vist 420 ganger
        Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2041 #135794 (#135792) Vist 409 ganger
          Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2214* #135807 (#135794) Vist 407 ganger
            Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2220 #135809 (#135807) Vist 393 ganger
              Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2223 #135811 (#135809) Vist 396 ganger
                Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2226 #135813 (#135811) Vist 392 ganger
            Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Terje Andersen 14. sep. 2012 kl.2300 #135818 (#135807) Vist 390 ganger
      Type 63 Svein Sando 14. sep. 2012 kl.2226 #135814 (#135783) Vist 391 ganger
        Type 63 H. Lindholm 14. sep. 2012 kl.2311 #135821 (#135814) Vist 382 ganger
          Type 63 Svein Sando 15. sep. 2012 kl.0714 #135840 (#135821) Vist 381 ganger
            Type 63 Ole P. Ingebrigtsen 15. sep. 2012 kl.0926 #135843 (#135840) Vist 380 ganger
              Type 49d (?) Erik W. Johansson 15. sep. 2012 kl.2304 #135923 (#135843) Vist 364 ganger
            Type 62 og 63 Thor Bjerke 15. sep. 2012 kl.0942 #135845 (#135840) Vist 380 ganger
              Type 62 og 63 Erik W. Johansson 16. sep. 2012 kl.0150 #135928 (#135845) Vist 364 ganger
  Stivrammetendere - litt kildesitering H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.1152 #135557 (#135407) Vist 534 ganger
    Flere data Svein Sando 12. sep. 2012 kl.2216 #135614 (#135557) Vist 495 ganger
      Flere data Hans-Ole Sveia 12. sep. 2012 kl.2239 #135624 (#135614) Vist 475 ganger
      Flere data H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.2259 #135629 (#135614) Vist 484 ganger
        Flere data Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2218 #135718 (#135629) Vist 465 ganger
          Forklaringen Svein Sando 13. sep. 2012 kl.2329 #135726 (#135718) Vist 450 ganger
            Forklaringen H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2350 #135729 (#135726) Vist 444 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.59 sek
I dag 2019 treff på forum10, og 72233653 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.