Stivrammetendere - litt kildesiteringStartinnlegget har emnet «Stivrammetendere» Svar på innlegg #135290 Skribent: Svein Sando
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.0124 #135407 vist 648 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Jeg har nå sett gjennom alle kopier og notater jeg har på type 63 fra "Dampredaksjonen", en bokkomité som vel holdt på i 12 år før vi i 1987 klarte å få ut Damplokomotiver i Norge. Jeg finner ikke det nevnte dokumentet fra DSB fra 1950 som kulle liste opp de 15 lokene med stivrammetender, så det dokumentet må noen andre i redaksjonen sitte med.
Derimot fant jeg et dokument som jeg tror er det samme som Thor Bjerke henviser til i PS 31. Det er nemlig udatert og usignert antagelig fordi man bare har kopiert de første to sidene i et åpenbart lengre dokument. Notatet har følgende påskrift øverst i venstre hjørne på første side:
NORGES STATSBANER
Hovedstyret
Maskinavdelingen
J.nr.
Om tenderne står det følgende:
Opprinnelig hadde vi undenstående 4 forskjellige tender
typer for disse lok.
Av type K2'2'T26 hadde vi imidlertid bare 2 stk. Disse
ble overført som tendere for rot.plog type 3 (hvorav 2
stk. ble innkjøpt uten tendere). Herved ble antall
tendertyper redusert til 3. Av tendertype K2'2'T34
har vi bare 1 stk.
Kasse- Halv- Halv-
formet rund rund
stiv- boggi- boggi-
ramme- tender tender
tender 10 stkr. 61 stkr. 1 stk.
K4T30 K2'2'T32 K2'2'T34
Kullbeholdning 8 t 10 t 10 t
Vannbeholdning ca 30 m3 32 m3 32 m3
Tomvekt 22,5 t 18,1 t 20,2 t
Tjenestevekt 60,5 t 60,1 t 62,2 t
Hjuldiameter 1000 mm 960 mm 960 mm.
Det er synd at datoen er ukjent. Av teksten kan man antagelig datere det til senest 1951, antagelig enda eldre, for dokumentet starte med "NSB har 74 stk. av disse lok,". Fra 11.1.1951 hadde NSB nemlig bare 72 slike lok, og i praksis bare 72 siden 1948 - se mer om det lenger ned.
Uansett opereres det i hvert fall med 10 stivrammetendere.
Summen er 74 (10 + 61 + 1 + 2 til roterende ploger).
Det var 5133 og 5321 som avgav tendere til roterende ploger. Kjelene til disse to lokene ble forskriftsmessig uttørret 8.11.1947. Ett år senere er det anført i et av Hovedstyrets grafiske lokoversikter: "Lok hensatt, bare ramme." I et Had-notat datert 7.12.1950 står det at lokene foreslås utrrangert fordi lokene er totalt ribbet og bare rammene står igjen. Det anføres også at tenderene ble i sin tid gitt til roternede ploger type 3. Formell utrangering skjedde 11.1.1951. Lokene kan ha mistet tenderne sine allerede ved uttørringen i 1947, siden lokene fra det tidspunktet ikke ble brukt lenger.
Det er ingen ting i disse verkstedprotokollene som tyder på at noen andre 63a-lok ble ribbet og hensatt før 1954, da lok 4837 utrangeres fordi den har barreramme. Dvs. det er bare rammen som utrangeres og resten av loket, dvs. kjel og antagelig også tender ble lagt over i rammen til lok 5113. Loknummeret følger rammen.
Det ble altså tilført Norge 74 lok av type BR52. Verkstedprotokollene jeg henviser til virker å være ført fra under krigen og framover ut fra rekkefølgen lokene er innført, nemlig omtrent i ankomstrekkefølge til Norge. Kun 4 lok står i disse oversiktene. (For BR57 er det derimot flere lok enn det NSB overtok i 1945.)
Betegnelsen type 63 ble tatt i bruk lenge før 1950, slik Damplokomotiver i Norge kan gi inntrykk av. I et brev DC Trindheim distrikt datert 23. januar 1946 står det: "... av de 59 lokomotiv av type 63 distriktet for tiden disponerer." Ingen annen lokttype har vært så tallrik, så det er uten tvil BR52 som omtales som "type 63". Et notat fra DC Kristiansand datert 11. april 1945 (sic!), altså FØR freden, har overskriften "Driftserfaringer og forandringer som bør foretas på nye og allerede byggede lokomotiver av type 63". Teksten som følger henviser åpenbart til BR52, f.eks.: "På K4T30 tederen mangler beskyttelse for termometeret." |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Stivrammetendere ·60
Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.0743 #135290 Vist 920 ganger
|
Stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.1225 #135321 (#135290) Vist 819 ganger
|
Loknr. Stortysker Peder Figenbaum 10. sep. 2012 kl.1235 #135322 (#135321) Vist 817 ganger
|
Stivrammetendere H. Lindholm 10. sep. 2012 kl.1255 #135325 (#135322) Vist 803 ganger
|
stivrammetendere Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1606 #135342 (#135325) Vist 762 ganger
|
stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.1650 #135349 (#135342) Vist 748 ganger
|
Stivrammetendere Herman 10. sep. 2012 kl.2218 #135390 (#135349) Vist 672 ganger
|
stivrammetendere, tilleggsoplysninger Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1321* #135327 (#135290) Vist 792 ganger
|
stivrammetendere, tilleggsoplysninger Svein Sando 10. sep. 2012 kl.1402 #135332 (#135327) Vist 785 ganger
|
stivrammetender, tilleggsopplysninger Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1608 #135343 (#135332) Vist 747 ganger
|
Stivrammetendere Erik W. Johansson 10. sep. 2012 kl.1847* #135347 (#135343) Vist 756 ganger
|
stivrammetendere Bjørn Hall 10. sep. 2012 kl.1722 #135350 (#135347) Vist 740 ganger
|
Stivrammetendere Erik W. Johansson 10. sep. 2012 kl.1857 #135366 (#135350) Vist 733 ganger
|
Stivrammetendere Olaf Bjerknes 10. sep. 2012 kl.2122 #135383 (#135366) Vist 695 ganger
|
Stivrammetendere Thor Bjerke 10. sep. 2012 kl.2152 #135386 (#135383) Vist 687 ganger
|
Stivrammetendere H. Lindholm 10. sep. 2012 kl.2249 #135395 (#135366) Vist 665 ganger
|
Stivrammetendere Herman 10. sep. 2012 kl.2219 #135391 (#135347) Vist 662 ganger
|
Stivrammetendere Jan Arne Rødland 10. sep. 2012 kl.2340* #135401 (#135391) Vist 640 ganger
|
Stivrammetendere - litt kildesitering Svein Sando 11. sep. 2012 kl.0124 #135407 (#135290) Vist 649 ganger
|
Stivrammetendere - litt kildesitering H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.0200 #135411 (#135407) Vist 639 ganger
|
Stivrammetender på type 63 og plog type 3 Svein Sando 11. sep. 2012 kl.0758* #135416 (#135411) Vist 642 ganger
|
tendere tp63 og ploger Bjørn Hall 11. sep. 2012 kl.0910 #135421 (#135416) Vist 647 ganger
|
tendere tp63 og ploger H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.1543 #135455 (#135421) Vist 600 ganger
|
tendere tp63 og ploger Bjørn Hall 11. sep. 2012 kl.1610 #135460 (#135455) Vist 589 ganger
|
Tendere til roterende snøploger Torstein Sunde 11. sep. 2012 kl.1720 #135465 (#135455) Vist 586 ganger
|
tendere tp63 og ploger Svein Sando 11. sep. 2012 kl.1742 #135470 (#135455) Vist 588 ganger
|
tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 11. sep. 2012 kl.1819 #135473 (#135470) Vist 581 ganger
|
tendere tp63 og ploger H. Lindholm 11. sep. 2012 kl.2152 #135504 (#135473) Vist 562 ganger
|
tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 11. sep. 2012 kl.2225 #135510 (#135504) Vist 560 ganger
|
tendere tp63 og ploger H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.0101 #135518 (#135510) Vist 551 ganger
|
Tendere tp63 og ploger Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2204 #135714 (#135518) Vist 469 ganger
|
Tendere tp63 og ploger H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2251 #135721 (#135714) Vist 451 ganger
|
Stivrammetender på type 63 og plog type 3 Peder Figenbaum 10. feb. 2016 kl.2331 #221881 (#135416) Vist 332 ganger
|
Stivrammetendere Ole P. Ingebrigtsen 11. feb. 2016 kl.1019 #221889 (#221881) Vist 308 ganger
|
Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1036 #221890 (#221889) Vist 304 ganger
|
Stivrammetendere Jan Arne Rødland 11. feb. 2016 kl.1236 #221904 (#221890) Vist 296 ganger
|
Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1917 #221919 (#221904) Vist 291 ganger
|
Type 63 Erik W. Johansson 11. sep. 2012 kl.2200 #135505 (#135407) Vist 572 ganger
|
Type 63 Thor Bjerke 14. sep. 2012 kl.1837 #135783 (#135505) Vist 432 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen Ole P. Ingebrigtsen 14. sep. 2012 kl.2021 #135792 (#135783) Vist 420 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2041 #135794 (#135792) Vist 409 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2214* #135807 (#135794) Vist 407 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2220 #135809 (#135807) Vist 393 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Erik W. Johansson 14. sep. 2012 kl.2223 #135811 (#135809) Vist 396 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Hans-Ole Sveia 14. sep. 2012 kl.2226 #135813 (#135811) Vist 392 ganger
|
Ingen Dovregubber på Nordlandsbanen? Terje Andersen 14. sep. 2012 kl.2300 #135818 (#135807) Vist 390 ganger
|
Type 63 Svein Sando 14. sep. 2012 kl.2226 #135814 (#135783) Vist 391 ganger
|
Type 63 H. Lindholm 14. sep. 2012 kl.2311 #135821 (#135814) Vist 382 ganger
|
Type 63 Svein Sando 15. sep. 2012 kl.0714 #135840 (#135821) Vist 381 ganger
|
Type 63 Ole P. Ingebrigtsen 15. sep. 2012 kl.0926 #135843 (#135840) Vist 380 ganger
|
Type 49d (?) Erik W. Johansson 15. sep. 2012 kl.2304 #135923 (#135843) Vist 364 ganger
|
Type 62 og 63 Thor Bjerke 15. sep. 2012 kl.0942 #135845 (#135840) Vist 380 ganger
|
Type 62 og 63 Erik W. Johansson 16. sep. 2012 kl.0150 #135928 (#135845) Vist 364 ganger
|
Stivrammetendere - litt kildesitering H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.1152 #135557 (#135407) Vist 534 ganger
|
Flere data Svein Sando 12. sep. 2012 kl.2216 #135614 (#135557) Vist 495 ganger
|
Flere data Hans-Ole Sveia 12. sep. 2012 kl.2239 #135624 (#135614) Vist 475 ganger
|
Flere data H. Lindholm 12. sep. 2012 kl.2259 #135629 (#135614) Vist 484 ganger
|
Flere data Thor Bjerke 13. sep. 2012 kl.2218 #135718 (#135629) Vist 465 ganger
|
Forklaringen Svein Sando 13. sep. 2012 kl.2329 #135726 (#135718) Vist 450 ganger
|
Forklaringen H. Lindholm 13. sep. 2012 kl.2350 #135729 (#135726) Vist 444 ganger
|