Innlegg i Plattform

Stivrammetender på type 63 og plog type 3

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135411

Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 11. sep. 2012 kl.0750
*Endret: 11. sep. 2012 kl.0758
#135416 vist 660 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nå har jeg ikke notatene fra i natt foran meg, så det blir litt på husken dette:

Jeg la også merke til den påskriften i typebladet for roterne at to av de hadde tender fra 217 og 4755. Mitt eldste typeblad for dette var datert 1966, men det virker som du Helge har et typeblad fra 1948? Av den kilden jeg siterte var det to andre lok som avgav tendere til plogene, så det må enten ha skjedd en ombytting på et senere tidspunkt eller at man har blandet sammen hvilke lok som avgav tender. Her må det mer granskning i kildene til, om de kan gi noen pekepinn. Og helst flere kilder. Thor sitter kanskje på museet på et mer rikholdig materiale i dag enn vi gjorde på 1980-tallet?

De notatene jeg har viser at det skjedde noen bytter av tendere for 63-lok. Jeg har dokumentering på drøye 5 slike. De papirene jeg har viser at man var mye mer opptatt av lok med barrerammer og platerammer, og at det siste var å foretrekke, mens problemstillinger med stivrammetender vs badekartender er det ikke spor av i det materialet jeg har tilgang til.

Jeg foretok en notering av hvilke lok som det finnes dokumentert hadde stivrammetender en eller annen gang i driftsperioden, og jeg tror jeg kom en mellom 5 og 10 slike, de fleste fra fotografier. Rødlands teori at det var de eldste lokene som fikk stivrammetender støttes ikke av de funnene jeg har gjort. Det kan selvsagt forklares med at fotografiene viser ofte lokene mange år etter leveringen i 1943/45 og at det kan ha skjedd tenderbytte i etterkant. Jeg har imidlertid en annen teori som forklarer listen med de 15 i 1950 og de 10 som andre kilder viser. Listen over de 15 inneholder lokene 4830-39. Bilder viser at mange av disse lokene hadde stivrammetender, så der er det samsvar. Min foreløpige teori er at det var nettopp disse 10 lokene som opprinnelig kom med stivrammetender, men så har noen av dem byttet tender med andre lok i løpet av de fem første årene. "4830-4839" skal da i 1950 bety "lok i serien 4830-4839". Dersom kilden bak listen av 1950 kan framskaffes vil vi komme et langst stykke videre i å vite hva som har skjedd.

Når det gjelder plogene og deres byggeår vs. når de fikk tender, så stod det i det siterte Had-notatet fra 1950 at to av plogene ble levert uten tender. De kan ha stått uten tender noen år for Dunderland-Lønsdal ble ikke åpnet før i desember 1947, så behovet for tre ploger for Saltfjellet var rett og slett ikke til stede de første årene. Det holdt med én i drift om gangen, og trengte maskinen overhaling så hadde de to i reserve, men måtte altså flytte over tenderen. Det er vel nettopp i 1947 at det ser ut som at 5133 og 5321 har avgitt tendere til ploger.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.