Innlegg i Plattform

tendere tp63 og ploger

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135416

Skribent: Bjørn Hall
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.0910
#135421 vist 665 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Totalt uten underlag her jeg sitter, men jeg er rimelig sikker på at det var lok 217 og 4755 som avga 4-kt tendere til roterne i 1947.
"Tittelbildet" i Thor Bjerkes artikkel i PS31 viser nemlig nyrevidert 217 i Sverige med 4-kt tender.
Tenderene fra de to lokene som ble hensatt allerede i 1947, 5133 og 5321, har da sansynligvis blitt overført til 217 og 4755.

Teorien om 10 lok med stivrammetender som siden byttes litt rundt og ender opp med 15 lok som på et eller annet tidspunkt
har hatt stivrammetender er den jeg personlig tror mest på.

Tendere ble byttet rundt på, det vet vi, og det har sansynligvis skjedd oftere de første årene enn senere(?).

Da var det jo av største viktighet å holde flest mulig lok gående.

Sveins teori om serien 4830-4839 høres fornuftig ut, og om den er riktig og dateringen 1948 er riktig på bildet av 4835 på
side 76 i boken "Damplokomotiver på Norske spor 1940 - 1970" viser dette at tenderbyttene kom tidlig. For på dette bildet
har 4835 wannentender.

Bjørn
Forskning er egentlig ganske interesant det, men nå back to work (les "plage elever")

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.