Innlegg i Plattform

tendere tp63 og ploger

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135421

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.1543
#135455 vist 620 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dessuten er det vel ikke umulig at det forekom tenderbytter allerede før krigsslutt?

Når du skriver "4-kt tender" antar jeg du mener K4T30-tenderen (stivrammetenderen). Tenderne som er oppgitt sammen med de roterende plogene av type 3 er kasseformede boggitendere (K2'2'T26), plogene fikk nok ikke stivrammetendere.

At det ikke var behov for å bruke mer enn en av de tre plogene av type 3 før i 1947 er forsåvidt greit nok, men det virker allikevel litt underlig hvis man bestilte tre ploger men bare en tender fordi man inntil videre bare hadde bruk for en av dem.
For alle tre plogene er dessuten byggeåret for tenderen tidligere enn plogen, så et eller annet rart er det med disse leveransene.
Man bestilte vel neppe tre ploger uten tender fordi man regnet med at det kom til å bli ledige tendere etter defekte damplok? Eller var det allerede i 1943/44 defekte lok som man regnet med at ikke kom til å bli reparert og som man tenkte å ta tendere fra?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.