Innlegg i Plattform

tendere tp63 og ploger

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135455

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.1742
#135470 vist 607 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Eller var det allerede i 1943/44 defekte lok som man regnet med at ikke kom til å bli reparert og som man tenkte å ta tendere fra?

Det vi kan si, er at BR52 til å begynne med ikke var så veldig populær i Norge på grunn av kriseløsningene. De var jo der fra dag 1 lokene kom til Norge. Nevnte skriv fra DC Kristiansand i april 1945 inneholder en lang liste over ting som må forbedres på loktypen, og da var ennå ikke alle lokene levert. Innfasing av de siste lokene mener jeg skjedde så sent som i juni 1945, altså ETTER freden. Loktypen ble imidlertid påkostet utbedringer.

Det kan hende at man i denne prosessen før 1950 tenkte at man ikke trengte å påkoste alle 74 lokene forbedringene, og at et par lok kunne brukes som reservedellager for hele 63-flåten.

Når så to av plogene kom uten tender, bevisst eller at det bare ble slik, passet det greit at man lot to av lokene være reservedelslok, og puttet nettopp de to odde tenderen (K2'2'T26) over på plogene, og flyttet tenderne fra de to hensatte lokene i 1947 over på de to som måtte avgi tendere til plogene. Jeg tipper at disse to lokene hadde badekartender.

Kjelene fra de to hensatte lokene inngikk også i reservedelslageret og fikk hovedrevisjon ganske raskt. Dermed hadde man også to byttekjeler slik at lokrevisjonene kunne gå raskere. Byttekjeler var et allerede innarbeidet prinsipp hos NSB for en rekke lokttyper.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.