Innlegg i Plattform

tendere tp63 og ploger

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135473

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 11. sep. 2012 kl.2152
#135504 vist 581 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg ser nå at jeg i min grenseløse enfoldighet har gått ut fra at roter 5, 6 og 7 ble bestilt bygget for og levert direkte til NSB. Slik behøver det jo ikke være.
NSBs roterende snøploger av type 3 var en type som Henschel bygget ganske mange av. En del av dem finnes fortsatt rundt omkring i Europa, noen av dem på tyske museer.
Vet man noe mer om hvorfor, hvordan og når disse tre roterne kom til NSB? Ble de muligens egentlig bygget for andre mottagere som av forskjellige grunner ikke lenger hadde behov for dem eller kunne motta dem? i så fall er det jo ikke så rart at de tenderne som de fikk i Norge ikke ikke ble bygget og levert sammen med plogene.

Henschel bygget forøvrig sin siste damproter i 1943. Det skyldes sannsynligvis det store bombeangrepet i oktober 1943 som la store deler av Kassel i ruiner. Roter nr. 5 er i typebladet oppført med fabrikant Henschel og byggeår 1943. Roter nr. 6 og 7 er i typebladet oppført med fabrikant Henschel/Les Ateliers Metallurgiques og byggeår 1944.
At Henschel også er oppført på nr. 6 og 7, selv om fabrikken i Kassel ikke kan ha bygget dem, kan kanskje skyldes at Henschels fabrikasjon ble flyttet til andre steder i de okkuperte områdene og/eller at konstruksjonen var Henschels.

"De to som NSB fikk fra Belgia etter krigen bestilte NSB uten tendere såvidt jeg husker. "

Nr. 6 og 7 er oppgitt bygget i 1944, men du skriver at de kom til Norge etter krigen. Det kan muligens skyldes at det i løpet av sommeren 1944 skjedde en del ting i området Frankrike/Belgia/Nederland som gjorde det litt komplisert å levere slikt i henhold til bestillingene?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.