Innlegg i Plattform

Flere data

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135614

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 12. sep. 2012 kl.2259
#135629 vist 503 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg regnet i grunnen med at din avskrift var korrekt. Det er (dessverre) en kjent sak at det forekommer unøyaktigheter i NSBs dokumentasjon.

Jeg har nettopp postet et innlegg i Stensaas' tråd om lengdeangivelser på type 63.
Det jeg fant ut var at NSBs data om de angivelige K2'2'T32-tenderne ikke kan stemme.
Alt som oppgis - unntatt vannbehldningen - passer derimot svært bra med den litt mindre K2'2'T30-tenderen, som dessuten var den vanligste tenderen på denne loktypen i opprinnelseslandet. Det er noen små avvik, men det er bare ca 5 cm på lengdemålene. Det kan ha naturlige årsaker.
Ut fra det jeg har funnet passer i hvert fall ikke totallengden, for lok med både 32- og 34-tender skal ha samme lengde over buffere (tenderne var like lange, og 45 cm lenger enn 30-tenderen).
Diverse tyske kilder oppgir generelt lengde over buffere til 22975 med 30-tender.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.