Innlegg i Plattform

Tendere tp63 og ploger

Startinnlegget har emnet «Stivrammetendere»

Svar på innlegg #135518

Skribent: Thor Bjerke
Skrevet: 13. sep. 2012 kl.2204
#135714 vist 489 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg har sett litt på de notatene jeg har om plogene 5-7:

Nr. 5 - DRG 701679 - Henschel 22361/1943 Ankommet juni 1945 sammen med 52.5397 og fem 63a-lok (5397, 5860, 6412, 5810 og 3606). Materiellet inspisert i Oslo d. 29. og 30. juni 1945. "Roter nr. 70 1679. gir inntrykk av å være ubrukt, men noe skadet, antakelig ved ilandsetting." Plogen ble sendt Vst. Kronstad for å gås over og gjøres i stand for bruk på Bergensbanen kommende vinter. Den ble gitt betegnelsen type 3 nr. 5 (brev fra Hst. 23.7.1945 til Dc Bergen). Nødvendige endringer som Bergen ser ut til å ha gjort var anbringelse av sentralbuffer og innbygging av fyrplass. Distriktsplassering Brg på første typetegning. Roter 5 sendt fra Bergen 20.11.1947 til Mo i Rana (brev fra Hst. til Dc. Thm. 9.12.1947). Plogen ble etter krigen solgt til NSB fra Direktoratet for fiendtlig eiendom for kr 250.000.

Nr. 6 - Henschel 27175/1944 Sendt Vst. Kronstad etter ankomst sommeren 1947. Fikk tender fra 63a 217 (dette loket og 4755 skulle utrangeres, men 5133 og 5321 ble utr. i stedet, tenderne ble imidlertid tatt fra 217 og 4755). (Brev fra Hst. 2.7.1947 til Dc Thm). Tender fra lok 217 ble sendt Bergen 23.7.1947 (oppført i liste over lok som passerer Oslo). Plogen er prøvet i Bergen distrikt 3.-6.2.1947 (må være feilskrift for 1948), tilfredsstillende, men ga erfaringer som vil bli nyttet ved omb. av nr. 7. ved mindre forandringer av lysanlegg, form på skjold og sidevinger m.m. Roter 6 sendt fra Bergen 7.2.1948 til Mo i Rana. Var da prøvet i snøryddingsarbeid i Bergen distrikt 3.-6.2.1948 (brev fra Hst. til Dc. Thm. 19.2.1948). Ombygget til oljefyring 10.1963 Vst. Marienborg.

Nr. 7 - Sendt Vst. Kronstad etter ankomst sommeren 1947. Fikk tender fra 4755. Revisjoner og rep. i Trondheim 1953, 1954, 1964. I Kr.sand 1966, 1969, 1970, 1971, 1972. Overført Trondheim distrikt 5.1.1973. Ombygget til oljefyring 11.1964.

Plogene 6 og 7 omtales i et avisutklipp av ukjent dato:
Fra Belgia er det i dag kommet to nye roterende snøploger til Norges Statsbaner. De skal brukes på Bergensbanen. Plogene ble under krigen bestilt av tyskerne og N.S.B. har fått anledning til å overta dem.

Notat 3.5.1947: Plog nr. 5 har egen tender. De to fra Belgia kommer uten tender. Hensiktsmessig at alle får samme type tender. Plog 5 har type 2'2'T26 med 26 m3 vann og 8 t kull. Denne tendertype skal befinne seg blant de fire tendertypene på type 63. Trondheim har lok 4755 (pt hensatt) og 217 (til HR i Sverige) med slike tendere. Ved at disse brukes reduseres også antallet tendertyper til 63a, en fordel.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.