|
Ingen Dovregubber på NordlandsbanenStartinnlegget har emnet «Stivrammetendere» Svar på innlegg #135792 Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet: 14. sep. 2012 kl.2041 #135794 vist 429 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Det er flere momenter her: 1) Bruer: En del av disse var vel ikke bygd etter de krav som ble nyttet av NSB før krigen. Det foresvever meg at en del av bruene nord for Hell kan ha blitt bygd etter kravene for belastningstoget av 1899 - dersom jeg ikke husker feil. 2) Akseltrykk og skinnevekter: Det virker som det ble en del vekslende standard på Nordlandsbanen, med skinnevekter på delparseller mellom ca. 31 kg. - 49 kg. Hva som var planen dersom krigen ikke hadde kommet, er jeg ikke sikker på. 3) Dunderlandsbanen: Det tok sin tid før en fikk oppgradert denne. Hadde ikke krigen kommet, ville en på enkelte steder trolig omlagt den med tanke på tracéer o.l. Det tok noen år før bruene var oppgardert eller utskiftet. Siste bruutskiftningen var vel ca. 1957 - om jeg ikke husker feil. 4) På strekningen Mosjøen-Mo i Rana ble det vel mer av løsninger som en ikke ville ha gjort dersom det hadde vært fredstid. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|