|
B7-4 og B7-6Startinnlegget har emnet «Forskjellen på B7-1 og B7-2» Svar på innlegg #137694 Skribent: Erland Rasten
Skrevet: 3. okt. 2012 kl.2223 #137719 vist 798 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ombyggingen du nevner her, er ombygging til UIC-overgang i ene enden. Dette ble gjort på alle FR7-3 (derfor ingen litra-endring på disse), og på noen B7-4. Siden endringen bare omfattet noen vogner og disse må kunne skilles fra øvrige B7-4 i drift, fikk de en egen litra, B7-6. Hensikten var å kunne bruke tp 7-vogner sammen med WLAB2 i nattog. Litt historie for denne vogna: Bygget som AB7 (senere AB7-1) 24703 i 1982. Ved leveransen av en ny serie AB7 fra 1985, ble de første AB7-vognene brukt som rene 2. kl vogner ved behov og deretter ombygget/omlitrert til B7. Vogn 24703 ble ombygget til B7-3 i mai -89. I april -97 ble vogna ombygget til B7-4 27049 ved NSB vst. Sundland. I juni 2000 fikk vogna UIC-overgang i ene ende og ble omliterert til B7-6. I mars/april 2009 ble vogna oppgradert/ombygget av Euromaint i Malmö, ingen ny litra. Fremdeles like forvirret? Erland | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|