Innlegg i Plattform

Linjeomlegging rundt Dalane-regionen

Startinnlegget har emnet «Linjeomlegging rundt Dalane-regionen»

Svar på innlegg #14717

Skribent: Ragnar Andenæs
Skrevet: 4. juni 2009 kl.0105
#14721 vist 956 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Men er ikke signaler flyttet og hastigheten satt opp i en del av tunellene da? Synes de sa noe slikt under 411-transporten nylig.
Strekningen er ellers en "se norge fra innsiden-strekning."
Men å rette ut deler av sørlandsbanen slik at komforten kan ivaretas ved høyere utnyttelse av krengemekanismen og kanskje helst uten større hjulslitasje - da snakker vi. Det er i det minste hva som kan oppnås på kortere sikt. Ulmepen er såklart at en på lang sikt binder seg til å kjøpe mere krengemateriell hvis først en slik løsning velges.
Tar en istedet ut en større investering og "rettern helt ut" så blir fremtidens materiellinvesteringer rimligere og materiellvedlikeholdet rimligere og dessuten skinneslitasjen mindre enn ved ekstremkrenging.
Så hva skal en velge? Etter mitt skjønn vil det langsiktige med å rette skikkelig ut med dobbeltspor være bedre for alle togs fremmkommelighet. Skreddersydde godstogstammer kan da benytte samme spor og utkonkurere lastebilene så ganske etertrykkelig. Men som tidligere nevnt - det koster.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.