Innlegg i Plattform

Sporveksler og sporfelter

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153359

Skribent: Rolf Thorstein Wold
Skrevet: 7. apr. 2013 kl.1328
#153440 vist 1020 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

For sikkerhets skyld så tar jeg sjansen på å kommentere litt til på skissen, i tilfelle dere ikke har fått med alle detaljene.

På skissen er det vist en S.lås. ved sporsperre 1 og sporveksel 3. Hvis det er S.lås her, så vil ikke sporveksel 3 være sentralstilt, men låst i kombinasjon med sporsperre og S.lås. I så fall skal det ikke være lamper på posisjonen til sporveksel 3. (Det er lampa i S.lås symbolet som angir at låsen er i kontroll). Dermed skal heller ikke den høyre blå sporvekselstilleren angi 2/3, men bare sporveksel 2.

På sentralstilte sporveksler, vil to hvite lamper som nevnt angi hvilken stilling sporvekselen ligger kontrollert i. Disse er plassert så nær avgreningen som praktisk mulig så de ikke forveksles med sporfeltlamper. Sentralstilte sporveksler har også en egen sporfeltlampe som er plassert midt i selve avgreningen. Denne angir det sporfeltet som dekker selve tungeområdet i sporvekselen, og litt til.

Når sentralstilte sporveksler skal legges om fjernt, så kreves det at det ikke står materiell rett over tungene. Lampen er altså plassert der slik at TXP kan sjekke at det ikke står materiell i vekselen, før en prøver å legge om vekselen.

På stasjoner med stor skifteaktivitet, kan enkelte sporvekselfelter ofte dekke kun 1 eller 2 veksler. I så fall har sporfeltene gjerne samme betegnelse som vekselen "Sf.1" for eksempel for sporveksel 1. På fjernstyrte strekninger er slik skifting sjelden, siden det normalt alltid frigis for lokal skifting. Dermed er sporvekselfeltene ofte kombinert med sporfeltet mellom innkjør og utkjørsignal. På A-siden vil da sporfeltet ofte ha betegnelsen Sf.A, og den vil da normalt ha to lamper: En midt i avgreningen i sporveksel 1, og en nærmere innkjør for å markere at den angir hele sporavsnittet mellom innkjør og utkjør.

Selve stasjonssporene har normalt 2 eller av og til også 3 sporfeltlamper, siden disse er lange. Disse ytterste lampene er plassert ut til siden nærmere utkjørsignalene.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.