Innlegg i Plattform

Togvei og skiftevei

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153446

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 7. apr. 2013 kl.1830
*Endret: 7. apr. 2013 kl.1831
#153459 vist 965 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Formelt skal det hete skiftevei fordi det er en vesentlig sikkerhetsmessig forskjell på tog og skift. Det strengt tatt selvmotsigende uttrykket "skiftetogvei" har jeg allikevel sett brukt mange ganger tidligere, og det kan godt tenkes at man ikke har fått utryddet det helt ennå.

Det er bare dvergsignaler som er retningsbestemt og som gjelder for én enkelt skiftebevegelse om gangen. Høye skiftesignaler er ikke retningsbestemt, de gjelder normalt for et helt sporområde, og gir generell tillatelse til å skifte (utføre alle nødvendige skiftebevegelser) innenfor det aktuelle området. Høye skiftesignaler står normalt ikke i avhengighet til sporveksler.
På mindre stasjoner er det vanligvis ett høyt skiftesignal i hver ende av stasjonen. På Leangen er det også slik, men der ser det ut til at det også står noen høye skiftesignaler i forbindelse med de nederste sporene i hver ende av stasjonen (ved sporsperrene). De høye skiftesignalene stilles med de røde stillerne nederst (merket ZL, Z2, ZM og Z1).

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.