Innlegg i Plattform

Nedre Fiklagard

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153359

Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 7. apr. 2013 kl.2306
*Endret: 7. apr. 2013 kl.2312
#153501 vist 930 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Artig at så mange hiver seg på denne diskusjonen som er en blanding av 1:1 og MJ-applisering.

Olmli-tablået var tegnet for lenge siden, så jeg bare tok det fram fordi det illustrerte akkurat det jeg spurte om først. Men egentlig er det en mye større stasjon jeg driver med, en skyggestasjon som står i enden av en av banen som ikke blir modellert utover det rent kjørbare, men jeg tenkte å prøve ut et fullt operativt stillverk, som til og med skal drives med releer, da vi har fått en bunke ubrukte førsteklasses releer som er egnet for formålet. På sikte skal dette PC-styres, men akkurat nå var det om å gjøre å få betjent alle vekselene, så om vi legger inn signaler på tablået, så får vi når og hvordan vi aktiverer dem.

Her er et utkast. Kommenter det gjerne. Sporplanen er kanskje ikke særlig 1:1-realistisk, men det meste av dette er helt vanlig måte å bygge en skyggestasjon i MJ på. Her kan man snu lokene på skiva, de som trenger det, og man sparer en rekke veksler og plass ved denne måten. Midlertidig kobles stasjonen til en annen stasjon, Ørskosen, der det p.t. ikke er plass til å trekke sammen kryssingsporene, så vi så ingen annen løsning for i det hele tatt å benytte det ene kryssingssporet, å trekke det rett inn på et av skyggestasjonens buttspor, og dermed har det kun tilgang til togspor 1. Det begrenser bruken, samtidig som det gir en viss mulighet for å benytte Ørskosen til kryssing. Det er et langt uttrekk over ZE, som jeg satte opp et høyt skiftesignal først, men jeg vet ikke om det er smør på flesk siden jeg har angitt dverger i tillegg? Det er tenkt ett felles utkjør for alle 7 sporene, dvs. som en ikke-fjernstyrt stasjon eller slik stasjoner med komplett sikringsanlegg gjerne hadde før fjernstyringen kom, så derfor er indikatorene og nøkkel for fjernstyring litt galt i 1:1, men vi kan komme til å trenge det i MJ på sikt, siden hele anlegget skal kobles via PC-styring til en togledersentral.

Det er selvsagt et alternativ å sette opp separate utkjørsignaler for samtlige 7 spor. Da er kanskje fjernstyring også tenkelig ut fra 1:1-tenkning nå elelr tidligere?

t156787-NedreFiklagardTablaa2.jpg

foto: Svein Sando

Et bilde av skyggestasjonen:

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.