Innlegg i Plattform

Leangen

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153498

Skribent: Rolf Thorstein Wold
Skrevet første gang: 8. apr. 2013 kl.0829
*Endret: 8. apr. 2013 kl.0833
#153523 vist 876 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er helt riktig som du beskriver.

Når det gjelder akkurat Leangen, som er gjengitt på et av bildene, så knytter det seg en særegenhet til akkurat det sikringsanlegget.

Fjernstyringen ble bygget ut i 1973/74, og anlegget var planlagt ut fra at stasjonen normalt skulle være fjernstyrt. Det ble oppført et eget relehus på nordsiden av sporene, og det var meningen at stillerapparatet skulle stå her.

Dermed ble layout på stillerapparatet designet ut fra at TXP skulle stå på nordsiden av sporene (ved spor 3) og ha ansiktet vendt mot sporene og det gamle stasjonsbygget på motsatt side (ved spor 1).

Ved åpningen av fjernstyringen var det kun linjeblokk i retning mot Ranheim. Mot Trondheim var det en sporfeltfri håndbetjent linjeblokk som gikk mot det gamle elektromekaniske stillverk II på Trondheim stasjon. Og Stavne-Leangenbanen var helt uten linjblokk.

Dermed måtte stasjonen være betjent av TXP hele tiden. Dermed ble stillerapparatet først montert i det gamle stasjonsbygget. På grunn av den spesielle layouten, ble apparatet montert på et bord et par meter innenfor stasjonsvinduene, slik at TXP måtte stå med ryggen mot sporene når han betjente stillerapparatet. Og ved siden av stillerapparatet, sto det en stykk stor gammeldags blokkstiller for den håndbetjente blokka mot Trondheim, anno 1936. Denne måtte betjenes før en fikk stilt utkjør mot Trondheim.

Var utrolig moro å se den gamle blokkstilleren i bruk integrert med det som da var den nyeste anleggstypen: NSI-63 basert fjernstyring.

Nå har vel stillerapparatet vært på den tiltenkte plassen i relehuset noen år antar jeg...

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.