Innlegg i Plattform

Heimdal - En studie verdt

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153527

Skribent: Rolf Thorstein Wold
Skrevet første gang: 8. apr. 2013 kl.0921
*Endret: 8. apr. 2013 kl.0932
#153529 vist 904 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ellers fikk jeg lyst til å knytte noen kommentarer til Heimdal stasjon, som er litt spesiell.


På Heimdal er lengden på spor 3 i sørenden begrenset av en veibro, som forøvrig nettopp er byttet uten at det førte til forlengelse av spor 3. Spor 3 går inn i spor 2 ved sporveksel 3, og rett sør for dette, grener sidesporet til daværende Heimdal containerterminal ut.

Dette spesielle sporarrangementet innholder ganske mye forskjellig, og var nok årsaken til at Heimdal var malen for Jernbaneskolens opplæringsanlegg "Blindern stasjon".

Litt om Heimdal: I nordenden er stasjonen ganske normal, en trespors stasjon med utkjør L (hovedspor 2), N (spor 1), P (spor 3).

I sørenden går spor 3 inn i spor 2 ved broen. Spor 3 er begrenset av hovedsignal S-746 med påmontert dverg RS. Spor 2 er på samme sted begreset av hovedsignal X-746 med påmontert dverg RX. I sørenden har spor 2 utkjørsignal M-744 med påmontert dverg RM. Dette signalet må vise kjør for at signal S og X skal kunne vise kjør.

Når tog kjører inn i spor 2 i retning mot Oslo, ender togveien formelt sett foran signal X, som står i stopp. Samtidig blir det automatisk satt opp 45-grader "skifting tillatt" signal i dverg RX som står på signal X sin mast. Dette betyr at toget om ønskelig kan forlenge innkjørtogveien og passere over sporveksel 3 og ut mot hovedsignal M og dvergsignal RM, som begge står i stopp. Når kryssingslåsingen for innkjørtogveien er gått ut (50-90 sekunder tidsforsinkelse), stilles RX automatisk tilbake til "skifting forbudt".

Opprinnelig hadde ikke signal O i spor 1 påmontert dverg, men den fikk påmontert dverg RO etter noen år. Siden spor 1 er langt og kurvet, så er det også et eget togsporsignal i spor 1 som viser når signal O står i kjør.

Det siste tilskuddet på signalfronten, er vel reptersignal X i spor 2, som skal gjøre det mulig for ombordansvarlig å se at det er stilt utkjør før det gis avgangssignal.

TOG MOT OSLO FRA SPOR 2:
Oppsummert vil dermed et tog som går fra spor 2 i retning Oslo, passere følgende intessante signaler på vei ut:
1) Repetersignal Rep X, på venstre side (to grønne).
2) Signal X (to grønne) og RX (to hvite) på samme mast, på høyre side.
3) Etter passering av sporveksel 3, så kan togfører se skiftesignalet mot containerterminalen på venstre side. Dette signalet kan både vise skifting tillatt og skifting forbudt. Men, signalet gjelder altså ikke toget, jeg bare nevner det for å vise mangfoldet.
4) I sørenden passerer toget signal M (to grønne) og RM (to hvite) på samme mast.
5) Og idet sporveksel 1 passeres, så passeres samtidig høyt skiftesignal ZM med påmontert middelkontollampe. ZM kan kun vise signal "skifting tillatt".


Det er en del varianter ute og går...

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.