Innlegg i Plattform

Skyggestasjon mm

Startinnlegget har emnet «Stillverkstablåer»

Svar på innlegg #153809

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 11. apr. 2013 kl.1300
#153815 vist 671 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Antar du med "farlig togvei" mener "vanskelig togvei". Det mangler markering av dette signalet på innkjørsignalets mast.

Vil det stå på transparenten? Vil ikke det signalet alltid være tent, evt. alltid når signalet viser "kjør"?

Instruksen for NSI63 sier at vekselstillerne (bl.a.) skal brukes for å legge tilbake veksler man ikke får kontroll på innen en viss tid ved legging av togvei/skiftevei.

Jeg antar at det er svar på spørsmålet om det er nødvendig med separate vekselstillere på transparentens nedre del.

Stusser egentlig litt på at dere vil ha en kryssveksel så strategisk plassert. Vanligvis frarådes slike på skyggestasjoner pga. dårlig pålitelighet.

Egentlig er kryssveksler noe herk, men det brukes der det av fysiske grunner ikke er andre løsninger fordi det er for trangt. Men at skyggestasjoner skal være noe mer utsatt enn andre steder skjønner jeg ikke? Eller tenker du med skyggestasjon en stasjon som er skjult og dermed ikke kan overvåkes så lett? Skyggestasjon i denne sammenhengen er en stasjon som ikke inngår i den delen av anlegget som skal ha landskap osv. Se bilde lenger opp i tråden. Den vil i høyeste grad være tilgjengelig for de som skal betjene den.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.