Innlegg i Plattform

Stillerapparat - flere spørsmål

Skribent: Truls Slevigen
Skrevet første gang: 2. okt. 2014 kl.1058
*Endret: 2. okt. 2014 kl.1224
#190118 vist 710 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg har tidligere vist bildet nedenfor av det gamle stillerapparatet som var i bruk på Sokna fra 1962 til 1986. Da kom det fram mye nyttig om bruk og virkemåte. Det er fortsatt litt uklart for meg akkurat hvordan nøklene til venstre og høyre for amperemeteret ble brukt.

Den til venstre antar jeg var for å "stenge" stasjonen og sette den i gjennomkjør. Hvordan fungerte dette i praksis? Det er jo en trykknapp under nøkkelen, men er det en trykknapp over den også?

Det avblendede hullet til høyre må så langt jeg kan forstå ha vært til nøkkelen til sporsperren og/eller sporvekselen inn til Sokna Dampsag. Dette sidesporet lå i retning Hønefoss, innenfor innkjørsignalet. Det ser ut som det har vært en trykknapp under denne, og kanskje over også? Eller har det vært en kontrollampe her? Når nøkkelen var ute regner jeg med det ikke var mulig å stille hverken inn- eller utkjør i retning Hønefoss?

Jeg lurer også litt på lampe og sort trykknapp under de to ytre togveistillerne. Hvilken funksjon hadde de?

De to helt ytterste sporfeltlampene - a og b - hvordan fungerte de?

Hva slags varsellyder kunne stillerapparatet lage, og når laget det lyd?


Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.