Innlegg i Plattform

Nøkkelbrytere

Startinnlegget har emnet «Stillerapparat - flere spørsmål»

Svar på innlegg #190118

Skribent: Lars Myrvang
Skrevet: 2. okt. 2014 kl.1244
#190121 vist 616 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Knappen under nøkkelbryterne brukes når nøkkelen skal vris om og tas ut.
Når betingelsene er tilstede, kan man da trykke inn knappen og vri om knappen.
Jeg antar at det var diverse betingelser tilstede før man kunne sette stasjonen i gjennomgangskobling. bla. at begge vekslene lå til hovedspor, at det ikke var frigjort for skifting, at ikke lokalstillerne var frigitt, at det ikke var stilt togveier, samt at kanskje hovedspor måtte være fritt.
Når altså disse betingelsene var tilstede, var det strøm fram til trykknappen. Når man trykket på denne, kom det strøm fram til en magnet som igjen gjorde at nøkkelen kunne vris.
Lampen over nøkkelen lyste når det som nøkkelen gjorde var aktivt.
På fjernstyrte stasjoner var det også en slik nøkkel for stasjonsstyring. Der var det i tillegg en plombert bryter for nødfrigjøring av nøkkelen, samt to lamper: fjernstyrt og stasjonsstyrt. Når fjo sendte kommando for frigiving av nøkkelen blinket lampen for stasjonsstyring en stund.. Da måtte man trykke inn knappen og vri nøkkelen.
Ville man overføre stasjonen tilbake til fjo var det bare å vri nøkkelen tilbake.
Lars

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.