Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

SPOT-en i Holmestrandporten

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 14. jan. 2016 kl.1852
#220402 vist 715 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da NJK Vestfold var på besøk i Holmestrand på vårparten i 2015 for å bli oppdatert om fremdriften på nyanlegget Holm-Nykirke, tilbød Jernbaneverkets HMS-ansvarlige for anlegget, Torstein Dahle, meg en fornyelse av sikkerhetskurset for ferdsel i anleggsområder.

Tiden løp, våren og sommeren (i det minste om vi skal forholde oss til kalenderen …) og høsten passerte i revy, plutselig var det et nytt år som var i ferd med å ta over. Mot slutten av november tok jeg kontakt med Dahle, og 2. desember satt jeg på skolebenken – nå var det om å gjøre at jeg kunne klare å bestå prøven og bestå kurset. Og skulle du sett, sannelig gikk det bra.

Med dette på plass, var neste post en tur inn i Holmestrandporten. Det ble gjort avtale om onsdag 16. desember kl. 13.00, og til avtalt tid var jeg på plass hos Jernbaneverket i Holmestrand og plukket opp Torstein Dahle. Deretter bar det rett til Sjøskogen og inn i fjellet – til den store overraskelsen …

forstørrt180715-2015-12-16_6139.jpg

Mørkt og forlatt, SPOT-en hadde brukt opp dagens forsyning av sviller …
Holmestrandporten
16. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Akkurat … Javel ja … Her var det mørkt. Som i en sekk! Unge Dahle var minst dobbelt så overrasket som meg. Og det sier ikke så rent lite … Så snart han hadde fått bukt med overraskelsesmomentet, beklaget han vel og lenge at han hadde dradd meg ut på en kombinert lang- og bomtur. Deretter kom det spørsmål om jeg var tidlig oppe. –Ja, jeg er oppe halv syv til vanlig. Mitt svar ble fulgt opp av et nytt spørsmål fra Dahle, nemlig om jeg kunne være i Holmestrand før klokken åtte neste morgen, for da hadde han en ledig time frem til et møte klokken ni. Og å være i Holmestrand til klokken åtte, var ikke noe problem for meg.

Da var det slik det ble, og ti minutter på åtte torsdag 17. desember var jeg på plass i Holmestrand. Med Dahle trygt anbragt i passasjersetet bar det til Sjøskogen og inn i fjellet, denne gang til en langt lysere tilværelse. For nå var SPOT-en i full produksjon.

Først litt om Infranords SPOT (sporombyggingstoget). I Holmestrandporten legges det omtrent 900 meter spor per dag. Dersom svilletransporten er tilstrekkelig, kan det på et ti-timers skift legges 1 500 – 1 800 meter spor. Begrensningene utgjøres blant annet av størrelsen på tilgjengelig lokomotiv og stigningsforhold.

Dette er Infranords mest driftssikre maskin, og brukes på så mange prosjekter som mulig. Før den kom til Holmestrandporten, la den sporet på dobbeltsporparsellen Langset-Kleverud ved Mjøsa. Det neste store prosjektet for SPOT-en blir jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, med oppstart i 2017.

forstørrt180716-2015-12-17_6145.jpg

SPOT-en, opplyst og i full produksjon. Den stauten karen på "fortauet" er min guide Torstein Dahle.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180717-2015-12-17_6150.jpg

Portalkranen har hentet et "legg" med 18 sviller fra bakerste vogn, nå ligger de klare til å bli transport ned til bakkenivå med transportbåndet.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180718-2015-12-17_6152.jpg

I SPOT-ens front er det en plog som lager en fordypning i pukklaget, slik at en unngår en forhøyning eller rygg som kan føre til sprekkdannelser i svillene når sporet er ferdigbygd og pukkvognene skal inn.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180719-2015-12-17_6155.jpg

Det nærmer seg tid for ny skinnestreng, armen som skal løfte den på plass betjenes.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180720-2015-12-17_6157.jpg

Skinnestrengen løftes opp, …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180721-2015-12-17_6159.jpg

… en ny arm med et løpehjul sørger for at skinnestrengen løftes opp etter hvert som SPOT-en beveger seg videre.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180722-2015-12-17_6161.jpg

Så kan operatøren gå mot skjøtpunktet. Rett nedenfor de fire første bokstavene i "INFRANORD" ser en nye sviller på vei ned i pukklaget.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180723-2015-12-17_6163.jpg

Det ventes på det rette tidspunkt …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180724-2015-12-17_6165.jpg

… til å ta tak i neste skinnestreng og …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180725-2015-12-17_6166.jpg

… løfte den opp og styre den inn mot ønsket posisjon, …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180726-2015-12-17_6167.jpg

… for så å plassere den i tilnærmet riktig posisjon.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180727-2015-12-17_6169.jpg

Nye sviller kommer på løpende bånd og plasseres varlig på underlaget. Mannen i kontrollrommet har ansvaret for SPOT-ens fremdrift og at svillene legges riktig. Det er altså ikke surfing på det store internettet han er beskjeftiget med …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180728-2015-12-17_6171.jpg

Skjøting av skinnestrenger nærmer seg, én fra arbeidslaget har tatt plass mellom skinnestrengene.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180729-2015-12-17_6172.jpg

Det er klart for den siste justeringen før skjøting kan skje, nå er det aktiv tegngiving mellom han som har satt seg på svillen og operatøren i buret mellom rammevangene på SPOT-en.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180730-2015-12-17_6173.jpg

Venstre skinnestreng, inn mot senter.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180731-2015-12-17_6174.jpg

Høyre skinnestreng, 5 centimeter …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180732-2015-12-17_6175.jpg

… utover. Det nærmer seg, mens én med et noe utydelig ganglag legger i vei fremover,…
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180733-2015-12-17_6177.jpg

… dukker plutselig én til opp som troll i eske på motsatt side av maskineriet. Og han som for et øyeblikk siden strøk avgårde fremover, kommer tilbake. Tilskuere med falkeblikk vil se at det mellom to av svillene ligger lasker klar til bruk.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180734-2015-12-17_6178.jpg

Mens de fleste av oss gjorde oss ferdig med å ligge på kne ved sandkassen en gang på barneskolen, er det noen som klarer det kunststykke å få betalt for noe lignende i arbeidsfør alder …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180735-2015-12-17_6179.jpg

Den innvendige lasken entres i den ene enden, …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180736-2015-12-17_6180.jpg

… så snart skinnene har ønsket posisjon tres bolten gjennom hullet i neste skinne. Samtidig strekker han i midten hånden opp mellom rammevangene og henter trykkluftslangen med muttertrekkeren.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180737-2015-12-17_6183.jpg

Den ene bolten tres gjennom skinnestrengen og …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180738-2015-12-17_6184.jpg

… den utvendige lasken. Deretter følger den andre bolten. Muttertrekkeren er hentet ned og …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180739-2015-12-17_6187.jpg

… gis til mannen på utsiden av høyre skinnestreng. Låseboltene med kon og reifer slås inn med slegge, deretter trekkes det til.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180740-2015-12-17_6188.jpg

Høyre skinnestreng er ferdig skjøtet, operasjonen gjentas med den andre skinnestrengen.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180741-2015-12-17_6189.jpg

Skjøtingen er unnagjort, trykkluftslangen og muttertrekkeren forsvinner opp igjen, klar til neste skjøt.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180742-2015-12-17_6190.jpg

Samtidig som skinnestrengen styres på plass på svillene, …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180743-2015-12-17_6191.jpg

… klemmes Pandrol-festene på plass. Operasjonen styres av en giver som kjenner metallet i skulderen.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180744-2015-12-17_6192.jpg

SPOT-en beveger seg konstant fremover i retning av stasjonshallen. Et legg sviller er på vei ned.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180745-2015-12-17_6193.jpg

Kassene inneholder strømaggregat og kompressor. Portalkranen er på vei bakover for å posisjonere seg …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180746-2015-12-17_6196.jpg

… for å løfte frem et nytt legg sviller.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180747-2015-12-17_6197.jpg

Vogn etter vogn med sviller. Antallet vogner med sviller, åtte i tallet, er begrenset av to faktorer – sporlengde på Spenncon og tilgjengelig trekkraft. Ett lokomotiv begrenser toglengden til de nevnte åtte vognene.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180748-2015-12-17_6199.jpg

Bakenden av ekvipasjen. Containerne inneholder verktøy og reservedeler.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180749-2015-12-17_6202.jpg

Torstein Dahle slår av en prat med to av mannskapet på SPOT-en. De to gulkledde har ansvaret for å ta hånd om strøene portalkranen har med seg tilbake etter å ha lagt svillelagene på maskinen. Personene til venstre, uten reglementert vernetøy, er det visstnok ingen som kan gjøre rede for …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180750-2015-12-17_6203.jpg

Portalkranen henter et nytt legg sviller. De korte kablene mellom vegg- og takelementene er jordkabler. Disse er montert mellom hvert enkelt element. Det blir noe kabler …
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt180751-2015-12-17_6209.jpg

Mission completed. Fotografen og reporteren på vei ut i desembermorgenen, her sammen med SPOT-en.
Holmestrandporten
17. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det bare å håpe at de som har holdt ut og sett det hele, sitter igjen med ny kunnskap.

Til slutt vil jeg rette en stor takk til Jernbaneverket og Torstein Dahle som gjorde det mulig for meg å komme inn i tunnelen og se og fotografere SPOT-en i produksjon. En stor takk også til administrerende direktør Roar Solhaug i Infranord Norge AS og hans medarbeidere, som med stor velvilje svarte på alle de spørsmål jeg hadde da jeg skrev og forberedte denne presentasjonen.
Når dette skrives, er det litt i overkant av 11 måneder til det settes trafikk på nyanlegget, og mer enn 130 år med jernbane i vannkanten nord for Holmestrand er historie. Før åpningen er det meningen at NJK Vestfold skal få en siste omvisning, det vil skje på sensommeren eller høstparten. Følg med i På Sporet og på Hva skjer i Vestfold? på NJKs hjemmeside.

Mvh
HansMorten
Nå også på innsiden av Norge

Utskriftsvennlig

Konteksten

SPOT-en i Holmestrandporten ·9 Hans Morten Tamnes 14. jan. 2016 kl.1852 #220402 Vist 716 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Jahn Jonassen 14. jan. 2016 kl.2010 #220404 (#220402) Vist 547 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Stein Jaksjø 14. jan. 2016 kl.2245 #220412 (#220402) Vist 486 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Jan Arne Rødland 14. jan. 2016 kl.2322 #220415 (#220402) Vist 481 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Jan-Inge Hansen 15. jan. 2016 kl.0000 #220418 (#220402) Vist 491 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Ole Anders Løseth 15. jan. 2016 kl.1058 #220419 (#220402) Vist 445 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Kjell A Ramstad 15. jan. 2016 kl.2225 #220432 (#220402) Vist 381 ganger
SPOT-en i Holmestrandporten Kurt Hål. 17. jan. 2016 kl.0937 #220447 (#220402) Vist 319 ganger
  SPOT-en i Holmestrandporten Hans Morten Tamnes 18. jan. 2016 kl.1056 #220482 (#220447) Vist 287 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.27 sek
I dag 4799 treff på forum10, og 72210905 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12819 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.