I begynnelsen av desember sist år var jeg invitert til Larvik og en samtale med Lars André Tangerås i Jernbaneverket. Temaet var blant annet det pågående jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, hvor Tangerås er prosjektsjef. Underveis i samtalen kom jeg inn på at jeg gjerne skulle ha tatt anlegget nærmere i øyesyn før året var omme. Etter å ha snakket litt om det, sier Tangerås at jeg, all den tid jeg har gyldig kurs for ferdsel i Jernbaneverkets anleggsområder, kunne ta turen på egen hånd. Det ble avtalt at jeg skulle sende ham en tekstmelding når jeg bega meg inn i anlegget, og at jeg skulle melde fra når jeg forlot det. Og slik ble det. Mandag 14. desember spiste jeg en god frokost, fylte termosen med god Ali kaffe – som jo som kjent kurerer Gruff … (ikke det at jeg hadde antydning til det der og da, men man vet jo aldri når det kan komme) - og la fortrøstningsfullt i vei i retning Larvik og Farriseidet. Du skal også få lov til å være med på tur, men du bør kanskje forberede deg med kaffe eller annen varm drikke, og en god matpakke. Eller noe annet munngodt … Det hele startet på Farriseidet sånn omtrent kvart over ti på formiddagen, da fikk Lars André Tangerås den avtalte tekstmeldingen. Allerede i tretiden på ettermiddagen mottok han meldingen om at jeg ikke lenger var i anlegget. Da hadde det blitt godt og vel 200 bilder, i underkant av en tredjedel vises her. Gjennom de følgende seks innleggene skal vi ta oss fra Farriseidet ved Larvik til Herregårdsbekken ved Eidanger. For at det skal bli enklere å orientere seg, kan dette kartet fra Jernbaneverket være et godt hjelpemiddel.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket I januar 2015 ble det fattet vedtak i Larvik og Porsgrunn kommuner om offisielle navn på tunneler og broer. Jernbaneverket skriver dette om navnevedtakene på sin hjemmeside for prosjektet, sitat: Når et prosjekt starter opp, begynner man gjerne med arbeidsnavn på tunneler og bruer som skal bygges. Navnet gis som oftest ut i fra geografisk lokalisering, slik det også er gjort i prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. En utfordring er det når Statens vegvesen bygger bruer og tunneler i samme område, noen ganger er ikke oppfinnsomheten større enn at begge bruker samme arbeidsnavn. Dette er ikke ønskelig hverken i kommunene eller hos nødetatene. For å få godkjent navn på tunneler og bruer, har prosjektet sendt inn sine forslag til Larvik og Porsgrunn kommuner. Etter en behandling der, er nå den endelige navnelista klar. Flere av tunnelene og bruene har fått nye navn eller endret skrivemåte. Prosjektsjef Lars Andre Tangerås, sier at de tar de nye navnene til etterretning og at de nå begynner å innarbeide dem i prosjektet, både på tegninger og i sin kommunikasjon utad. Sitat slutt. Her er navneforslagene og de endelige navnene:
Forslag til offisielt navn Jernbaneverket > Vedtak i navnekomiteen Larvik kommune Martineåsen tunnel > Kleivertunnelen Paulertjønn bru > Paulertjønnbrua Paulertjønn viltkryssing > Paulertjønn viltkryssing Vassbotn bru > Hallevannetbrua Kongeveien bru > Østre Hobekkbrua Hobekk bru > Vestre Hobekkbrua Tjønnemyr viltkryssing > Tjønnemyr viltkryssing Askeklova tunnel > Askeklovatunnelen Hovås tunnel > Hovåstunnelen Solum bru > Solumbrua Skillingsmyr bru > SkillingsmyrbruaForslag til offisielt navn Jernbaneverket > Vedtak i navnekomiteen Porsgrunn kommune Skillingsmyr tunnel > Nøklegårdtunnelen Gunnarsrød bru > Gunnarsrød bru Ønnsåsen tunnel > Langangentunnelen Ønna bru > Ønna bru Storberget tunnel > Storbergtunnelen Herregårdsbekken bru > Herregårdsbrua Eidanger tunnel > Eidangertunnelen
Innleggene som omtaler denne ekspedisjonen, er:
- Farriseidet-Paulertjønn
- Paulertjønn-Vassbotn
- Vassbotn-Hobekk
- Solum-Skillingsmyr
- Ønna
- Herregårdsbekken
Før det hele starter, vil jeg rette en stor takk til Jernbaneverket ved prosjektsjef Lars André Tangerås, som viste meg den tillit å la meg ferdes i anleggsområdet på egenhånd, og delprosjektleder Roar Johansen som med stor velvilje har gjennomgått dette og bidratt med rettelser og tilføyelser før det publiseres. Vel, da er det vel ikke noe mer å vente på – vi tar fatt på turen. God fornøyelse! Mvh HansMorten Korrekt antrukket med forskriftsmessige verneklær – og med kamera klart til innsats |