Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Farriseidet-Paulertjønn

Startinnlegget har emnet «Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget»

Svar på innlegg #221062

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 29. jan. 2016 kl.1221
#221064 vist 734 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dagen starter på Farriseidet, her har jernbaneaktiviteten blitt overskygget av veibyggingsaktivitet.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181092-2015-12-14_5845.jpg

Farriseidet, Larvik sentrum ligger bak Bøkeskogen som troner mot horisonten. Ståltunnelen er satt opp som beskyttelse over trafikkert spor i forbindelse med byggingen av ny firefelts E18 fra Bommestad til Sky, som skal stå ferdig høsten 2017. Men allerede sommeren 2017 delåpnes veien fra Bommestad til Farriseidet. Nederst til venstre skimtes toppen av forstøtningsmuren som leder inn til Kleivertunnelen.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181093-2015-12-14_5853.jpg

I to år til vil Vestfoldbanen følge Farris’ buktninger på sin vei mot Eidanger og Porsgrunn. Men fra høsten 2018 bærer det inn i den 3 670 meter lange Kleivertunnelen, frem til januar 2015 bar den navnet Martineåsen tunnel. Ettersom traseen gjennom Larvik ikke er bestemt, benyttes en fremtidig rømningstunnel for å komme inn i hovedtunnelen.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181094-2015-12-14_5854.jpg

Fra Farriseidet er det 19 ‰ fall inn til Larvik stasjon, det vil det fortsette å være også etter at det nye sporet er tatt i bruk. Forsignalet til innkjør B blinker gult og gjør det klart at det er stopp i innkjør.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Så legger vi vei i retning av Paulertjønnene hvor den nye banen dukker frem fra fjellets mørke. Først i den østre enden.

forstørrt181095-2015-12-14_5859.jpg

Paulertjønnbrua begynner å ta form.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181096-2015-12-14_5864.jpg

Så godt som hele Paulertjønnbrua, 343 meter fra ende til ende, på en gang.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181097-2015-12-14_5867.jpg

Sørlandske hovedvei, tidligere kjent som E18, og den kommende nye Vestfoldbanen går parallelt ved Paulertjønn.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181098-2015-12-14_5868.jpg

Brobyggingen fører til ulike omkjøringer. Du skal vel ha en virkelig lav sportsbil for å ikke måtte bruke omkjøringsveien …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181099-2015-12-14_5871.jpg

Det er dimensjoner på brobygget. Plassen inne i brokroppen kunne gitt mulighet for opptil flere leiligheter …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181100-2015-12-14_5872.jpg

Over det hele rager byggekranen. Standplass er toppen av omkjøringsveien, ved å snu seg 180° …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181101-2015-12-14_5873.jpg

… titter en inn i den vestre åpningen til Kleivertunnelen. Tverrsnittet er her økt til 153 m², i tunnelen for øvrig er tverrsnittet 133 m².
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181102-2015-12-14_5875.jpg

Sånn omtrent 14 måneder tidligere var det ikke mye å se til broen her. I bakgrunnen skimtes Paulertjønn viltkryssing.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Etter en rask forflytning, tar vi broen i øyesyn fra den vestre enden.

forstørrt181103-2015-12-14_5877.jpg

Paulertjønnbrua mot øst, i bakgrunnen portalen til Kleivertunnelen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181104-2015-12-14_5880.jpg

Nordsiden av Paulertjønnbrua, Kleivertunnelen i bakgrunnen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181105-2015-12-14_5881.jpg

Sørsiden av Paulertjønnbrua, Paulertjern er dekket av et tynt islag.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Her ved vestenden av Paulertjønnbrua avslutter vi denne delen, fortsettelse følger.

Mvh
HansMorten
På førjulstur i anleggsområdet

Utskriftsvennlig

Konteksten

Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget ·21 Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1205 #221062 Vist 918 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Farriseidet-Paulertjønn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1221 #221064 (#221062) Vist 735 ganger
  Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Jan Arne Rødland 29. jan. 2016 kl.1325* #221069 (#221064) Vist 684 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Paulertjønn-Vassbotn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1245 #221066 (#221062) Vist 682 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Vassbotn-Hobekk Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1312 #221067 (#221062) Vist 670 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Solum-Skillingsmyr Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1329 #221072 (#221062) Vist 655 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Ønna Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1340 #221073 (#221062) Vist 645 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Herregårdsbekken Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1352 #221074 (#221062) Vist 672 ganger
  Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – voldsomt! Kurt Hål. 29. jan. 2016 kl.1919 #221088 (#221074) Vist 618 ganger
  "Gevinsten" av Vestfoldsbane-Fornyelsen ? Svein Erlandsen 29. jan. 2016 kl.1924 #221090 (#221074) Vist 649 ganger
    Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.1410 #221129 (#221090) Vist 586 ganger
      Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget CF Salicath 30. jan. 2016 kl.1726 #221139 (#221129) Vist 564 ganger
      Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Svein Erlandsen 30. jan. 2016 kl.2027 #221161 (#221129) Vist 570 ganger
        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - en presisering Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.2118 #221162 (#221161) Vist 568 ganger
        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - et tankekors Jan Arne Rødland 30. jan. 2016 kl.2230 #221166 (#221161) Vist 573 ganger
        Gevinst Oslo - Kristiansand Terje Andersen 31. jan. 2016 kl.1110 #221190 (#221161) Vist 580 ganger
          Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 3. feb. 2016 kl.2010 #221409 (#221190) Vist 481 ganger
            Oslo-Kristiansand Peder Figenbaum 4. feb. 2016 kl.0937 #221435 (#221409) Vist 496 ganger
              Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 4. feb. 2016 kl.2137 #221482 (#221435) Vist 495 ganger
                Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 4. feb. 2016 kl.2144 #221484 (#221482) Vist 500 ganger
  Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Kjell A Ramstad 30. jan. 2016 kl.1012 #221106 (#221074) Vist 567 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.87 sek
I dag 15782 treff på forum10, og 72446507 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.