Innlegg i Plattform

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Farriseidet-Paulertjønn

Startinnlegget har emnet «Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget»

Svar på innlegg #221062

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 29. jan. 2016 kl.1221
#221064 vist 765 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dagen starter på Farriseidet, her har jernbaneaktiviteten blitt overskygget av veibyggingsaktivitet.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181092-2015-12-14_5845.jpg

Farriseidet, Larvik sentrum ligger bak Bøkeskogen som troner mot horisonten. Ståltunnelen er satt opp som beskyttelse over trafikkert spor i forbindelse med byggingen av ny firefelts E18 fra Bommestad til Sky, som skal stå ferdig høsten 2017. Men allerede sommeren 2017 delåpnes veien fra Bommestad til Farriseidet. Nederst til venstre skimtes toppen av forstøtningsmuren som leder inn til Kleivertunnelen.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181093-2015-12-14_5853.jpg

I to år til vil Vestfoldbanen følge Farris’ buktninger på sin vei mot Eidanger og Porsgrunn. Men fra høsten 2018 bærer det inn i den 3 670 meter lange Kleivertunnelen, frem til januar 2015 bar den navnet Martineåsen tunnel. Ettersom traseen gjennom Larvik ikke er bestemt, benyttes en fremtidig rømningstunnel for å komme inn i hovedtunnelen.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181094-2015-12-14_5854.jpg

Fra Farriseidet er det 19 ‰ fall inn til Larvik stasjon, det vil det fortsette å være også etter at det nye sporet er tatt i bruk. Forsignalet til innkjør B blinker gult og gjør det klart at det er stopp i innkjør.
Farriseidet
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Så legger vi vei i retning av Paulertjønnene hvor den nye banen dukker frem fra fjellets mørke. Først i den østre enden.

forstørrt181095-2015-12-14_5859.jpg

Paulertjønnbrua begynner å ta form.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181096-2015-12-14_5864.jpg

Så godt som hele Paulertjønnbrua, 343 meter fra ende til ende, på en gang.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181097-2015-12-14_5867.jpg

Sørlandske hovedvei, tidligere kjent som E18, og den kommende nye Vestfoldbanen går parallelt ved Paulertjønn.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181098-2015-12-14_5868.jpg

Brobyggingen fører til ulike omkjøringer. Du skal vel ha en virkelig lav sportsbil for å ikke måtte bruke omkjøringsveien …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181099-2015-12-14_5871.jpg

Det er dimensjoner på brobygget. Plassen inne i brokroppen kunne gitt mulighet for opptil flere leiligheter …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181100-2015-12-14_5872.jpg

Over det hele rager byggekranen. Standplass er toppen av omkjøringsveien, ved å snu seg 180° …
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181101-2015-12-14_5873.jpg

… titter en inn i den vestre åpningen til Kleivertunnelen. Tverrsnittet er her økt til 153 m², i tunnelen for øvrig er tverrsnittet 133 m².
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181102-2015-12-14_5875.jpg

Sånn omtrent 14 måneder tidligere var det ikke mye å se til broen her. I bakgrunnen skimtes Paulertjønn viltkryssing.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Etter en rask forflytning, tar vi broen i øyesyn fra den vestre enden.

forstørrt181103-2015-12-14_5877.jpg

Paulertjønnbrua mot øst, i bakgrunnen portalen til Kleivertunnelen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181104-2015-12-14_5880.jpg

Nordsiden av Paulertjønnbrua, Kleivertunnelen i bakgrunnen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181105-2015-12-14_5881.jpg

Sørsiden av Paulertjønnbrua, Paulertjern er dekket av et tynt islag.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Her ved vestenden av Paulertjønnbrua avslutter vi denne delen, fortsettelse følger.

Mvh
HansMorten
På førjulstur i anleggsområdet

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.