Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Paulertjønn-Vassbotn

Startinnlegget har emnet «Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget»

Svar på innlegg #221062

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 29. jan. 2016 kl.1245
#221066 vist 680 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da fortsetter vi, denne gangen fra vestenden av Paulertjønnbrua til østenden av Hallevannetbrua i Vassbotn. Jernbaneverkets forslag til offisielt navn for denne broen var Vassbotn bro.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181106-2015-12-14_5884.jpg

På traseen med blikket mot Paulertjønn viltkryssing. Nivået er formasjonsplanet, det vil si den høyden hvor skinnegangens pukklag skal bygges opp fra. Til høyre vises en liten bit av Sørlandske hovedvei. Før jernbanebyggingen tok til, krysset den traseen omtrent der de fire nærmeste fundamentene til kontaktledningsmastene er.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181107-2015-12-14_5886.jpg

Fra samme ståsted i østlig retning med portalen til Kleivertunnelen i bakgrunnen. Til venstre går Sørlandske hovedvei på den nye traseen. Tidligere krysset den jernbanetraseen hvor fotografen står og svingte rundt knausen til høyre.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181108-2015-12-14_5889.jpg

Paulertjønn viltkryssing.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181110-2015-12-14_5891.jpg

Det legges stor vekt på det estetiske, der det er mulig erstattes glatte betongflater av tørrmur. Larvikittblokkene, et naturlig valg når det jobbes i et område som for en stor del består av Larvikitt, er fordyblet og injisert, det vil si at de er festet med innborede bergbolter som er faststøpt med sementmørtel. Murens hovedfunksjon er rassikring.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181111-2015-12-14_5892.jpg

Mot øst i retning Kleivertunnelen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181112-2015-12-14_5895.jpg

Så godt som ute av Paulertjønn viltkryssing, byggekranene tilhørende Hallevannetbrua trer frem.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181113-2015-12-14_5897.jpg

Paulertjønn viltkryssing sett fra vest.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Roar Johansen, delprosjektleder på UFP01 Vestfold, ga følgende beskrivelse om brobygget i etterkant av NJK Vestfolds tur på og langs anlegget 27. august 2014.

Vassbotn bru bygges som en FFB bru (fritt frem bygg) og blir med sin lengde på 438 meter og fritt spenn på 166,5 meter Norges lengste fritt frem bygd jernbanebru. Hovedsøylene i akse 3 og 4 utformes som to parallelle skiver i en konkav fasong som omfavner selve brokassen. Selve bruen bygges ut fra disse søylene.

Fundamenter føres til fjell og spennes fast med berganker. Fundamenter og søyler bygges først, deretter bygges søylene opp med klatreforskaling til underkant brukasse. På søyletoppen bygges et søylehode som en integrert del mellom søylehodet og brukassen. Brukassen eller overbygningen bygges seksjonsvis og balansert ut fra søylehodet med to justerbare forskalingsvogner som reduserer tverrsnittet for hver støpeseksjon utover kragarmen. Her er benyttet et tocelle kassetverrsnitt for å oppnå tilstrekkelig sideveis stivhet.

Forskalingsvognene er bredere enn de som vanligvis benyttes i vegbruer. Armeringen foretas med spennarmeringskabler i overkant av brukassen, på det meste ligger 96 spennkabler i bredden. Mot landkar og øvrige søylepunkter benyttes glidelagre som tar bevegelser i bruas lengderetning. På grunn av brulengden må det tas hensyn til temperaturbevegelser for hovedkonstruksjonen, rekkverk, støyskjermer, jernbanespor(glideskjøter), kabelføringer og overvannsrør.

På lokalavdelingens hjemmeside kan du lese og se bilder fra denne turen i omtalen Ny tur Farriseidet-Porsgrunn.

forstørrt181114-2015-12-14_5901.jpg

Hallevannetbrua får en svak horisontalkurve, utsikt fra østre landkar.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181115-2015-12-14_5902.jpg

Hallevannetbrua sett i vestlig retning på nordsiden. I Jernbaneverket kalles denne for viadukten.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181116-2015-12-14_5903.jpg

Hallevannetbrua bygges med fritt frembygd-metoden, hvilket vil si at det ved bruk av forskallingsvogner bygges symmetrisk til hver side av bropilaren slik at likevekten opprettholdes. Ved Hallevannet er det en bropilar på hver side av kilen som skal krysses. Til venstre vises åpningen mellom landkar og bro, denne tettes ikke før de to hoveddelene er sammenføyd.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181117-2015-12-14_5906.jpg

På sørsiden av broen ser man tydelig horisontalkurven Hallevannetbrua bygges med.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181118-2015-12-14_5907.jpg

Hallevannetbrua får en utforming med buefasong.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181119-2015-12-14_5911.jpg

Forskallingsvognen i aksjon i østre ende av broens vestre del, her sett fra nordsiden.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181120-2015-12-14_5914.jpg

Som foregående, sett fra sørsiden.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Før turen tilbake til bilen – et stemningsbilde fra Vassbotn.

forstørrt181121-2015-12-14_5918.jpg

Landlig idyll ved bredden av Hallevannet. Vassbotn bru fører E18 over dalen som går inn til Kjose og Farris. Sørlandske hovedvei, som i en årrekke var E18, kommer inn til høyre for det hvite huset og gjør en 180° sving før den forsvinner ut til venstre.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Underveis til bilen gjør vi en liten stopp for å se hvordan landskapet tas vare på når den tunge anleggsvirksomheten er ferdig.

forstørrt181122-2015-12-14_5922.jpg

Bekkeløp som fører til Paulertjern.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181123-2015-12-14_5923.jpg

Det er ikke godt å se at E18 svingte rundt kollen til venstre.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

For å komme videre på ferden, måtte bilen snus. Og det beste stedet å gjøre det, var inne på jernbanetraseen.

forstørrt181124-2015-12-14_5924.jpg

En Rover 75 på dobbeltsportraseen.
Paulertjern
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Da er vi ved veis ende i denne omgang, fortsettelse følger i Vassbotn-Solum.

Mvh
HansMorten
Budbringer

Utskriftsvennlig

Konteksten

Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget ·21 Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1205 #221062 Vist 917 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Farriseidet-Paulertjønn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1221 #221064 (#221062) Vist 733 ganger
  Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Jan Arne Rødland 29. jan. 2016 kl.1325* #221069 (#221064) Vist 682 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Paulertjønn-Vassbotn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1245 #221066 (#221062) Vist 681 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Vassbotn-Hobekk Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1312 #221067 (#221062) Vist 669 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Solum-Skillingsmyr Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1329 #221072 (#221062) Vist 654 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Ønna Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1340 #221073 (#221062) Vist 644 ganger
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Herregårdsbekken Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1352 #221074 (#221062) Vist 671 ganger
  Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – voldsomt! Kurt Hål. 29. jan. 2016 kl.1919 #221088 (#221074) Vist 617 ganger
  "Gevinsten" av Vestfoldsbane-Fornyelsen ? Svein Erlandsen 29. jan. 2016 kl.1924 #221090 (#221074) Vist 648 ganger
    Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.1410 #221129 (#221090) Vist 585 ganger
      Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget CF Salicath 30. jan. 2016 kl.1726 #221139 (#221129) Vist 563 ganger
      Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Svein Erlandsen 30. jan. 2016 kl.2027 #221161 (#221129) Vist 569 ganger
        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - en presisering Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.2118 #221162 (#221161) Vist 566 ganger
        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - et tankekors Jan Arne Rødland 30. jan. 2016 kl.2230 #221166 (#221161) Vist 572 ganger
        Gevinst Oslo - Kristiansand Terje Andersen 31. jan. 2016 kl.1110 #221190 (#221161) Vist 579 ganger
          Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 3. feb. 2016 kl.2010 #221409 (#221190) Vist 480 ganger
            Oslo-Kristiansand Peder Figenbaum 4. feb. 2016 kl.0937 #221435 (#221409) Vist 494 ganger
              Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 4. feb. 2016 kl.2137 #221482 (#221435) Vist 494 ganger
                Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 4. feb. 2016 kl.2144 #221484 (#221482) Vist 499 ganger
  Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Kjell A Ramstad 30. jan. 2016 kl.1012 #221106 (#221074) Vist 566 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.96 sek
I dag 12505 treff på forum10, og 72443230 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.