Da er det på’n igjen. Nye metere med jomfruelig jernbaneanlegg skal utforskes. Vi starter ved foten av fyllingen som bærer traseen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Solumbrua, 162 meter, sett fra nordsiden, Porsgrunn nås ved å fortsette ut av bildets høyre kant. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes En bratt bakke senere og vi er på jernbanetraseen.
Mot øst og et blikk inn i Hovåstunnelen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På traseen øst for Solumbrua, utsikt mot vest. Nivået er formasjonsplan, det vil si den høyden hvor skinnegangens pukklag skal bygges opp fra. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestsiden av Solumbrua, Hovåstunnelen i bakgrunnen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
En elegant 180° snuoperasjonen og vi ser vestover i retning av Nøklegårdtunnelen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Solumbrua rager et stykke over bakken. I bakgrunnen åpner Hovåstunnelen seg. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Blikket er igjen rettet mot vest, der bak åpenbarer portalen til Nøklegårdtunnelen seg. En fra Jernbaneverkets anleggsledelse ute på inspeksjonstur kommer kjørende. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Etter en hyggelig prat om både moderne jernbaneanlegg og jernbaneanlegg som så dagens lys i helt andre tider og med helt andre forutsetninger, bærer det videre mot vest for mitt vedkommende.
Noen meter lenger frem ser en rekkverket på Skillingsmyrbrua, bakenfor der er åpningen til Nøklegårdtunnelen, som med sine 3 760 meter er den nest lengst på den nye banen. Over taket på bilen skimtes tidligere Solum Trafikkstasjon, der ble særlig tungtrafikken hanket inn og kontrollert da E18 gikk forbi. I dag går E18 som en firefeltsvei høyere oppe i lia og krysser det nye dobbeltsporet ved å gå over Nøklegårdtunnelen. Og det er vel neppe annet å gjøre enn å bryte sammen og tilstå – fristelsen til å la en Rover 75 trille på et kommende jernbaneanlegg ble for stor, her i kommende hovedspor Larvik-Porsgrunn. Sluttsignalene er forskriftsmessig tent. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Et blikk østover gjennom skjæringen mot Solumbrua og Hovåstunnelen. (Før noen sier noe – parkeringslysene er tent fordi Roveren står stille.) Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua fra øst. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua fra vest. Til venstre litt av den tidligere trafikkstasjonen på Solum. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På Skillingsmyr skal det bygges en ny omformerstasjon for å sikre tilstrekkelig strøm til togene. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så tar vi en titt på det som ikke blir synlig når anlegget er ferdig – trekkerørene som gjør det mulig å få frem nødvendige kabler på en god og enkel måte.
Moderne jernbaneanlegg innebærer meter på meter med kabel, og ditto meter trekkerør. Ved dette punktet på Skillingsmyr er det snakk om en distanse på omtrent 100 meter, det gir godt og vel én kilometer trekkerør … Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Med bestemte menn og passe grov redskap kommer trekkerørene på plass der de skal. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Før vi avslutter denne delen, koster vi på oss et par bilder Skillingsmyrbrua slik veifarende vil se den.
På vei fra Larvik i retning Langangen, føres veien under en enkel og pen bro. Tørrmuren oppe til venstre bidrar sterkt til at det blir en god opplevelse for synssansene. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua sett i retning Larvik. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Fra Skillingsmyr er det ikke så mye å se før en kommer til Ønna, lengst inn i Langangenfjorden. Så da kjører jeg dit, så ses vi der sånn litt etter hvert. Mvh HansMorten På tur i det fri |