Så gyver vi løs på den siste delen. Inntil byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn ble påbegynt i 2012, var det nok ikke mange som hadde kjennskap til Herregårdsbekken. Men Lillegårdskrysset … Da er det nok mange som får minner om ferdsel på E18 til eller fra Sørlandet. Om du kom nordfra eller skulle nordover, var det i Lillegårdskrysset du kjørte av eller på E18 på vei til eller fra Porsgrunn og Skien. Stort sett kunne du regne med å få gleden av å stå i kø i dette krysset om du hadde til hensikt å kjøre inn på E18 eller bare krysse den. Men nå er det ikke veitrafikk som er det primære i dette forumet, så vi retter oppmerksomheten mot et jernbaneanlegg under arbeid. Først en titt ned på jernbanetraseen fra gang- og sykkelveien som går langs Fv 30 Movegen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Som ved Ønna er det ikke noen lang dagsone ved Herregårdsbekken. Dersom man skal fotografere tog her, nytter det ikke å la blikket vandre særlig mye … Standplassen er over Storbergtunnelen, i bakgrunnen er portalen til Eidangertunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes De siste meterne i bil tilbakelegges, så fortsetter vi ned til traseen til fots.
På vei ned til traseen, … Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… legger en merke til at et teknisk hus er bygd slik at glir inn i skråningen bak. I bakgrunnen den vestre portalen til Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Nede på traseen, blikket rettet mot Eidangertunnelen. Mellom standplass og tunnel ligger Herregårdsbrua. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Motsatt vei, noen meter inn i Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Omtrent midtveis på Herregårdsbrua lar vi blikket gå mot Storbergtunnelen. Lillegårdskrysset befinner seg mer eller mindre rett over beltegraveren som er parkert oppe i skråningen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Innsiden av Eidangertunnelen sett fra åpningen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Fra portalen til Eidangertunnelen lar vi blikket nok en gang gå østover mot Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Herregårdsbrua, 36 meter lang (kort …?), kan heller ikke påberope seg å være spesielt høy, her sett fra sørøst. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Herregårdsbrua blir ikke synlig større fra nordøst heller. Men pen er den, det skal den ha. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
For de som fremdeles måtte være i tvil – Jernbaneverket bygger dobbeltspor. Storbergtunnelen starter eller slutter her, avhengig av hvordan en velger å se det. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Da har klokken rukket å bli tre på ettermiddagen, og en lang dags ferd på og langs et jernbaneanlegg er ved sin ende. Avtalt tekstmelding sendes med beskjed om at jeg nå er ute av anlegget. Jeg håper at de som har holdt ut hele veien, har en følelse av å ha fått tilført litt kunnskap man ikke hadde tidligere. Eller i det minste har fått tilføyd litt ny viten til det man allerede kan og vet. Takk for turen til dere som har fulgt med på skjermen. Og igjen en stor takk til prosjektsjef Lars André Tangerås i Jernbaneverket, som viste meg den tillit at jeg fikk ferdes på egenhånd. Takk også til delprosjektleder Roar Johansen i Jernbaneverket for at han tok seg tid til å se gjennom dette eposet, og derved bidro til at resultatet ble så bra som det kunne bli. Mvh HansMorten På langtur |