Innlegg i Plattform

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Herregårdsbekken

Startinnlegget har emnet «Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget»

Svar på innlegg #221062

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 29. jan. 2016 kl.1352
#221074 vist 701 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Så gyver vi løs på den siste delen. Inntil byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn ble påbegynt i 2012, var det nok ikke mange som hadde kjennskap til Herregårdsbekken. Men Lillegårdskrysset … Da er det nok mange som får minner om ferdsel på E18 til eller fra Sørlandet. Om du kom nordfra eller skulle nordover, var det i Lillegårdskrysset du kjørte av eller på E18 på vei til eller fra Porsgrunn og Skien. Stort sett kunne du regne med å få gleden av å stå i kø i dette krysset om du hadde til hensikt å kjøre inn på E18 eller bare krysse den.

Men nå er det ikke veitrafikk som er det primære i dette forumet, så vi retter oppmerksomheten mot et jernbaneanlegg under arbeid. Først en titt ned på jernbanetraseen fra gang- og sykkelveien som går langs Fv 30 Movegen.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181170-2015-12-14_6034.jpg

Som ved Ønna er det ikke noen lang dagsone ved Herregårdsbekken. Dersom man skal fotografere tog her, nytter det ikke å la blikket vandre særlig mye … Standplassen er over Storbergtunnelen, i bakgrunnen er portalen til Eidangertunnelen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

De siste meterne i bil tilbakelegges, så fortsetter vi ned til traseen til fots.

forstørrt181171-2015-12-14_6035.jpg

På vei ned til traseen, …
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181172-2015-12-14_6037.jpg

… legger en merke til at et teknisk hus er bygd slik at glir inn i skråningen bak. I bakgrunnen den vestre portalen til Storbergtunnelen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181173-2015-12-14_6039.jpg

Nede på traseen, blikket rettet mot Eidangertunnelen. Mellom standplass og tunnel ligger Herregårdsbrua.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181174-2015-12-14_6041.jpg

Motsatt vei, noen meter inn i Storbergtunnelen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181175-2015-12-14_6043.jpg

Omtrent midtveis på Herregårdsbrua lar vi blikket gå mot Storbergtunnelen. Lillegårdskrysset befinner seg mer eller mindre rett over beltegraveren som er parkert oppe i skråningen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181176-2015-12-14_6047.jpg

Innsiden av Eidangertunnelen sett fra åpningen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181177-2015-12-14_6048.jpg

Fra portalen til Eidangertunnelen lar vi blikket nok en gang gå østover mot Storbergtunnelen.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181178-2015-12-14_6050.jpg

Herregårdsbrua, 36 meter lang (kort …?), kan heller ikke påberope seg å være spesielt høy, her sett fra sørøst.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181179-2015-12-14_6051.jpg

Herregårdsbrua blir ikke synlig større fra nordøst heller. Men pen er den, det skal den ha.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181180-2015-12-14_6053.jpg

For de som fremdeles måtte være i tvil – Jernbaneverket bygger dobbeltspor. Storbergtunnelen starter eller slutter her, avhengig av hvordan en velger å se det.
Herregårdsbekken
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Da har klokken rukket å bli tre på ettermiddagen, og en lang dags ferd på og langs et jernbaneanlegg er ved sin ende. Avtalt tekstmelding sendes med beskjed om at jeg nå er ute av anlegget.

Jeg håper at de som har holdt ut hele veien, har en følelse av å ha fått tilført litt kunnskap man ikke hadde tidligere. Eller i det minste har fått tilføyd litt ny viten til det man allerede kan og vet.

Takk for turen til dere som har fulgt med på skjermen. Og igjen en stor takk til prosjektsjef Lars André Tangerås i Jernbaneverket, som viste meg den tillit at jeg fikk ferdes på egenhånd. Takk også til delprosjektleder Roar Johansen i Jernbaneverket for at han tok seg tid til å se gjennom dette eposet, og derved bidro til at resultatet ble så bra som det kunne bli.

Mvh
HansMorten
På langtur

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.