Innlegg i Plattform

Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse

Startinnlegget har emnet «Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget»

Svar på innlegg #221090

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 30. jan. 2016 kl.1410
#221129 vist 603 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg forsøker å svare på spørsmålene som best jeg kan:

  1. Hvor kort kjøretid kan vi få Oslo S-Porsgrunn etter at anleggene er sluttført? KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster (ikke stopp Sande, Holmestrand, Horten), hvilket vil si at Porsgrunn kommer like nær Oslo som Sandefjord er i dag.
  2. Ny kjøretid Oslo S-Kristiansand hvis Sørlandsbanetraffikken føres over Vestfoldbanen og ny tilknytning Vestfoldbanen-Sørlandsbanen blir en realitet? KVU Grenlandsbanen skriver på Jernbaneverkets hjemmeside dette om mulighetene en sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen kan gi: Med utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Oslo – Tønsberg (innen 2023) og Oslo – Skien (innen 2030) ønsker departementet å få en ny vurdering av hva som er eventuelle lønnsomme jernbaneinvesteringer for samfunnet i Grenlands-området. De to hovedideen med Grenlandsbanen er å binde sammen byene langs kysten og å forkorte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Reisetiden kan trolig forkortes fra 4 timer og 30 minutter til 3 timer og 15 minutter.
  3. "Tråden" gir inntrykk av omfattende og høy standard på anleggsarbeidene. Vil denne standard kanskje bli utgangspunkt for ny jernbane Arna-Voss? Jeg er neppe den rette til å svare på dette, men jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til å bygge andre anlegg med noen simplere standard.

Mvh
HansMorten
Forhåpentligvis opplysende

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.