Innlegg i Plattform

God kundebehandling

Startinnlegget har emnet «Mangel på informasjon til reisende...»

Svar på innlegg #22818

Skribent: Torstein Reiersen
Skrevet første gang: 17. aug. 2009 kl.1201
*Endret: 17. aug. 2009 kl.1201
#22983 vist 386 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg opplevde det motsatte på Nordlandsbanen i oktober 2008, noe som førte til en positiv mail til kundetjenesten til NSB.

Dagtoget gled sakte ut fra Bodø stasjon, men etter ca 1 km ble det stopp. Lokfører på Di4-loket restartet motoren flere ganger, men fikk ikke opp turtallet, og etter en stund rygget toget tilbake til stasjonen. Et ledig 93-sett sto i nabosporet. Konduktørene fikk med noen kaffekanner og litt "tog-lefser" for automaten i 93-settet fungerte ikke.

Personalet delte ut lefser og kaffe gratis til passasjerene og ytet en fantastisk service. Nye forsyning ble tatt ombord både på Fauske, da vi møtte nordgående dagtog og flere steder sørover. En forsinkelse på nær 90 min på Rognan var kjørt inn ved Levanger. Selv om jeg gikk unten skikkelig mat fra frokost til ca kl. 22, gjorde betjeningen ombord det de kunne for å gjøre reisen mest mulig behagelig. Alternativet hadde kanskje vært buss deler av strekningen.

Min erfaring er at mange konduktører gjør en god innsats for å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Mine beste erfaringer har jeg fra Røros- og Nordlandsbanen, og de dårligste på Bergenbanen og rundt hovedstaden, Siste gang i Tønsberg, tog 801 den 14.08 der konduktøren var uhøflig og blærete - altså uproffesjonell.

Konduktører som ikke klarer å opptre høflig, bestemt og proffesjonelt i stressa situasjoer, bør finne seg et annet yrke. Det gjelder forøvrig alle som arbeider med mennesker. Arrogante holdninger og blærete oppførsel hører ikke hjemme i serviceyrker.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.