Innlegg i Plattform

Vi finner da noe

Startinnlegget har emnet «Kobbelstenger 236»

Svar på innlegg #23090

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 18. aug. 2009 kl.0202
#23093 vist 491 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

mange av de fargene som ble brukt i utsparingene på stengene i de senere år var noe verkstedene bare tok seg til og som ikke ble korrigert ovenfra.

Nå kan det godt finnes systematikk som ikke er "korrigert ovenifra". Min tanke da jeg begynte å lete, var at det kanskje var en slags uoffisiell overenskomst mellom verksmesterne el.l. at du maler blått og jeg maler rødt osv, som et slags selvpåfunnet varemerke verkstedene i mellom. Så tenkte jeg at den som førte verkstedprotokollene sentralt var klar over, eller hadde lagt merke til dette, og brukte samme kode i sine oversikter.

Det at Marienborg, og bare Marienborg, synes å ha malt blå fyllinger, er jo en systematikk. Slik sett er det vel faktisk godt dokumentert at dette IKKE gitt etter innfallsmetoden, men at det hadde festet seg i hvert fall en slags sedvane som var rimelig styrende for fargevalget. Altså er det mening å lete etter en årsak-virkning-sammenheng, når datamaterialet er av en slik art at folk begynner å spørre etter om det er et mønster.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.