Innlegg i Plattform

Takk for interessante 236 svar.

Startinnlegget har emnet «Kobbelstenger 236»

Svar på innlegg #23075

Skribent: Andrew Glasse
Skrevet: 20. aug. 2009 kl.1957
#23353 vist 402 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg må få lov til å takke for debatten her, det var mer enn jeg hadde regnet med. Jeg summerer opp det jeg oppfatter som mest interessant for denne engelske overløperen slik: Det er lite som kan si at det var systematisk orden over fargevalg og verksted bortsett fra Marienborg og blå. Å skrape ned gjennom forskjellige lag med maling kan vise litt av hvert men kan være misvisende ved bytte av deler i forbindelse med revisjon og vedlikehold. Rammebrun i fyllingene er nytt for meg og en interessant opplysning. SSs liste over farger og verksted må jeg titte nærmere på. Dette er også interessant og hvis jeg forstår han riktig er meget uoffisiell og et resultat av observajoner/bilder etc. Forstår jeg dette riktig?
Enkelte kommentarer får meg til å tenke på det jeg faktisk vet mer om, fargene på Deltic lokomotivene fra mitt hjemlands ECML. De tre depotene, Finsbury Park, Gateshead og Haymarket hadde sine faste lok over mange år. Londonmaskinene fikk navn etter veddeløpshester, resten var regimenter. Mot slutten, oppsto det friheter med maling og Finsbury Park markerte seg ved å male vindusrammene hvit. Da sjefen sjøl Peter Parker så et slikt eksemplar på Kings Cross, nikket han og dette var da greit. York overtok Delticene som gjensto rundt 1980 og fjernet denne "utskillelsen". Denne OT historie understreker hva noen av dere antyder her, at lokale myndigheter kanskje hadde et lite ønske om å markere sine maskiner med den farge som lå for hånden. Takk igjen for nyttig og meget lesverdige innlegg. Min 236 fra Brimalm skal få røde fyllinger! Andrew

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.