|
Damplok i Tyskland på 1960-talletStartinnlegget har emnet «Hilversum (Nederland) - Helsingør - Oslo, 1963 (Del 1) » Svar på innlegg #240751 Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 8. jan. 2017 kl.0911 *Endret: 8. jan. 2017 kl.1018
#240757 vist 720 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Jeg husker fra mine første reiser i Tyskland på 1960-tallet (første år ca 1964) at det ble brukt damplok i fjerntog på flere strekninger. Deriblant husker jeg spesielt Kassel - Frankfurt (Main) over Marburg og Giessen med damplok, samt strekningen Osnabrück - Hamburg. Kassel - Giessen - Frankfurt ble åpnet for gjennomgående elektrisk drift i 1967. Osnabrück - Hamburg var enda ikke elektrifisert i 1967 ifølge et Kursbuch-kart fra 1967. På den siste strekningen husker jeg man holdt god hastighet (ca 140 - 150 km/h) med damplok. Heller ikke strekningen Oldenzaal - Rheine - Osnabruck på ruten fra Nederland mot Hamburg var elektrifisert i 1967 ifølge samme Kursbuch-kart som nevnt over. Terje | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|