Innlegg i Plattform

Lykter på BM 66 og 88 - modifisert

Startinnlegget har emnet «Lykter på BM 66 og 88»

Svar på innlegg #259338

Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet første gang: 28. nov. 2017 kl.1549
*Endret: 28. nov. 2017 kl.1557
#259343 vist 774 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Først velger jeg å svare på noe som du ikke spør om - trolig fordi du ikke er oppmerksom på vindusbyttene som ble gjort:

Første vindusbytte (til Young-vinduer med skyveåpninger på toppen slik som vinduene på BM 91.09) skjedde i begynnelsen av 1950-årene.

Andre vindusbytte på type 66 skjedde i 1961-1962.

Så til ting du spør om:

Bytte fra ekspresstogseter til liggeseter (som på B3-vognene) på type 66 skjedde i 1961-1962. Omtrent samtidig skjedde dette for noen av 88-vognenes vedkommende.

Et mindre antall av 88-vognene fikk vel ikke byttet til liggeseter.

For type 66 kan du til en viss grad finne flere opplysninger i Materielldatabasen dersom du logger deg inn der. Jeg har lagt inn en del opplysninger der for flere år siden.

Med tanke på kjøkkenavdelingen på type 66 er det bedre å gå inn på individnivå for den enkelte vogn. Vogn 18622 var vel den som fra begynnelsen av eller omtrent fra den tiden hadde kjøkkenavdeling. Da denne ble så å si totalødelagt i 1950, fikk vogn 18619 endret sin innredning tilsvarende slik 18622 hadde hatt det. Vogn 18622 etter gjenoppbyggingen og de øvrige vognene ble vel etter hvert gjort tilsvarende, slik at alle fire styrevogner ble like.

Med tiden ble salongen i motorvogna endret til vanlig passasjerareal.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.