Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

De mystiske ekstratogsignalene

Startinnlegget har emnet «Lykter på BM 66 og 88»

Svar på innlegg #259351

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 28. nov. 2017 kl.1721
*Endret: 28. nov. 2017 kl.1722
#259354 vist 768 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I det store og hele er jeg enig i dine betraktninger. Man må imidlertid være klar over at norsk jernbanedrift aldri har vært på langt nær så systematisert og rasjonell som man har lett for å tro. Som vår værvarsler-TXP i det indre av det sørlandske har påpekt, så er "Jernbanens Unntaksavdeling - Seksjon for Særløsninger" (JUSS) en nokså skjult, men veldig gammel institusjon som fortsatt er i full virksomhet. Når man så legger til den velkjente "den-ene-hånden-vet-ikke-hva-den-andre-driver-med"-faktoren, så er det ikke så rart at det får slike utslag som dette med hvilke materielltyper som fikk ekstratogsignallamper, og hvilke som ikke fikk det.

Et tillegg til din opplisting av kriterier for at fastmonterte ekstratogsignaler på trekkaggregater skulle kunne være i bruk:
- hvis lokomotivet/traktoren gikk som hjelpelok bakerst i tog.

Det var ikke uvanlig at ekstratog (det gjaldt selvfølgelig også løslok og alt slikt) ble kjørt med mindre enn 1 times varsel, da måtte man bruke ekstratogsignaler. Signalene ble også brukt hvis kryssing ble omlagt slik at et tog mistet sin plass i togordningen. Det neste toget gikk jo da enten i rute eller litt forsinket, mens det som var så forsinket at det ble holdt igjen ble et "ekstratog" som gikk mellom to tog som det ikke skulle gått i mellom. Dermed var nok ikke ekstratogsignal så sjelden i bruk som man skulle tro, spørsmålet er hvorfor noen materielltyper fikk faste signallamper men andre - som det sikkert var større behov på - ikke fikk det.
På motorvogner og styrevogner ville det være betydelig mer naturlig å montere faste ekstratogsignaler enn på lokomotiver og traktorer, siden den ene enden av et slikt sett som oftest ville være bakerst når det var behov for å vise ekstratogsignal Men den gangen kunne man også fremføre godsvogner bak motorvogsett...). Hjelpelok ble jo langt fra brukt i alle tog, og selv om det var en del løslokkjøring var det jo ikke akkurat majoriteten av trafikken. De fleste (alle?) 86/91-vognene og 88-vognene fikk ekstratogsignallamper, mens verken 65- eller 67-vognene fikk. Kanskje forskjellige avdelinger som tok avgjørelsen for el- og dieselmotorvogner? Men så var det 66 da, som fikk det...

Årsaken til at ekstratogsignaler ble tatt ut av bruk i 1970 var nok hovedsakelig fordi det ble tatt i bruk nye kommunikasjonsformer mellom linjepersonalet og stasjonene som ble ansett som mye sikrere fordi man kunne komme i kontakt med linjelagene når som helst. På det tidspunktet var det i gang leveranser av både El 14, Di 2 og Skd 220c Alle disse som ble levert frem til 1970 fikk utstyrt med ekstratogsignaler, så da anså man det som nødvendig. Noen 220c som ble levert i 1970 fikk disse blendet ved leveransen, lampehusene var allerede produsert.

De fleste fastmonterte ekstratogsignallampene var av typen som sees på "Kalle" og type 66. På enkelte enheter, blant annet noen 86-vogner og noen 206-traktorer var det imidlertid signallamper av "båtlanternetype", som også til en viss grad ble brukt som sluttsignaler. Disse ble nok byttet ut eller fjernet senest på 60-tallet, jeg kan ikke huske å ha sett dem på noe annet materiell enn på Solbegfossbanens "Padda", som fortsatt har slike.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Lykter på BM 66 og 88 ·42 Morten Pelle Korsmo 28. nov. 2017 kl.1336* #259329 Vist 887 ganger
Lykter på BM 66 og 88 Bjørn Halling 28. nov. 2017 kl.1339 #259330 (#259329) Vist 848 ganger
  Lykter på BM 66 og 88 Morten Pelle Korsmo 28. nov. 2017 kl.1344 #259331 (#259330) Vist 838 ganger
    Lykter på BM 66 og 88 - ekstratogsignaler Peder Figenbaum 28. nov. 2017 kl.1440* #259335 (#259331) Vist 815 ganger
    Lykter på BM 66 og 88 H. Lindholm 24. sep. 2023 kl.2251* #259336 (#259331) Vist 821 ganger
      De mystiske ekstratogsignalene Halvard Hovtun 28. nov. 2017 kl.1646* #259351 (#259336) Vist 785 ganger
        De mystiske ekstratogsignalene H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.1722* #259354 (#259351) Vist 769 ganger
          Blinkende ekstratogsignal. Atle Bergkvist 29. nov. 2017 kl.0813 #259387 (#259354) Vist 632 ganger
            Blinkende ekstratogsignal. H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.0832 #259390 (#259387) Vist 645 ganger
              Blinkende ekstratogsignal. Peder Figenbaum 29. nov. 2017 kl.1148 #259404 (#259390) Vist 609 ganger
        De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1916 #259368 (#259351) Vist 724 ganger
          De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1607 750 #259418 (#259368) Vist 592 ganger
            De mystiske ekstratogsignalene Halvard Hovtun 29. nov. 2017 kl.1610 #259420 (#259418) Vist 573 ganger
            De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1623 #259422 (#259418) Vist 585 ganger
              De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Halvard Hovtun 29. nov. 2017 kl.1641 #259425 (#259422) Vist 579 ganger
                De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1714* #259430 (#259425) Vist 558 ganger
                  Signalplasseringen H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.1722 #259435 (#259430) Vist 556 ganger
                De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.1728* #259433 (#259425) Vist 576 ganger
                  De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2022 #259449 (#259433) Vist 561 ganger
                    De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2159 #259457 (#259449) Vist 545 ganger
                      De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2219 #259458 (#259457) Vist 538 ganger
                  Signal for uriktig spor Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2134 #259456 (#259433) Vist 564 ganger
                    Signal for uriktig spor H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2222 #259459 (#259456) Vist 541 ganger
                    Signal for uriktig spor Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2231 #259460 (#259456) Vist 548 ganger
                      Signal for uriktig spor H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2252 #259461 (#259460) Vist 544 ganger
        De mystiske ekstratogsignalene Erik Borgersen 28. nov. 2017 kl.1931* #259369 (#259351) Vist 700 ganger
          De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1932 #259371 (#259369) Vist 692 ganger
        De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1612 #259421 (#259351) Vist 566 ganger
          Nei, aldri foran.... H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.1731 #259436 (#259421) Vist 542 ganger
      Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1929 #259370 (#259336) Vist 713 ganger
        Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.2024 #259373 (#259370) Vist 702 ganger
          Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.2037 #259375 (#259373) Vist 695 ganger
            Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.2055 #259377 (#259375) Vist 700 ganger
      Ekstratogsignal Rune Vindholmen 30. nov. 2017 kl.1924 #259494 (#259336) Vist 488 ganger
        Ekstratogsignal H. Lindholm 24. sep. 2023 kl.2300* #259498 (#259494) Vist 476 ganger
Lykter på BM 66 og 88 - modifisert H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.1456 #259337 (#259329) Vist 766 ganger
  Lykter på BM 66 og 88 - modifisert Morten Pelle Korsmo 28. nov. 2017 kl.1514 #259338 (#259337) Vist 768 ganger
    Spiseavdeling. Jahn Jonassen 28. nov. 2017 kl.1522 #259339 (#259338) Vist 767 ganger
      Lykter på BM 66 og 88 og grunnriss Olaf Bjerknes 28. nov. 2017 kl.1528 #259340 (#259339) Vist 768 ganger
    Lykter på BM 66 og 88 - modifisert H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.1547 #259342 (#259338) Vist 744 ganger
    Lykter på BM 66 og 88 - modifisert Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1557* #259343 (#259338) Vist 747 ganger
      Type 88 Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1617* 760 #259345 (#259343) Vist 742 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.90 sek
I dag 1838 treff på forum10, og 72392848 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.