Innlegg i Plattform

De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget

Startinnlegget har emnet «Lykter på BM 66 og 88»

Svar på innlegg #259425

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 29. nov. 2017 kl.1716
*Endret: 29. nov. 2017 kl.1728
#259433 vist 608 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Huff og huff - for å unngå enda mer forvirring hadde jeg håpet at dette bildet av 13-loket på vei inn på Bryn stasjon ikke skulle dukke opp, men det gjorde det altså....

Signalet som vises er ikke ekstratogsignal, men signal "Kjøring på uriktig spor". Det ble brukt samme signalskive som for "Ekstratog følger i samme retning" (eller lampe med rødt lys som nattsignal), men i dette tilfellet skulle signalet som det sees føres foran på toget.
Jeg har ikke de gamle regelverkene fra før 1964 tilgjengelige her jeg sitter nå, så jeg kan ikke sjekke når dette signalet ble innført, men det var med i regelverket da den aller første utgaven av Trykk 401 kom i 1964. Da første rettelsesblad til Trykk 401 kom (etter bare noen måneder) var signalet tatt ut av bruk og ble fjernet fra regelverket. Bildet kan dermed ikke være nyere enn 1964. Ekstratogsignal var som tidligere opplyst med til 1970.

Selv om det ble brukt samme signalskive var forskjellen nettopp hvilken ende av toget signalet ble vist, og som dermed bestemte betydningen. Den grønne signalskiven med hvitt kryss (ekstratog følger i motsatt retning) var ikke relevant og ble aldri brukt foran på tog.
Frem til 1964 var det jo bare noen svært få og korte dobbeltsporstrekninger i Norge, så signalet var i praksis et lokalt fenomen. Hva man egentlig oppnådde med signalet er uklart for meg. Det var det kanskje for regelmakerne også, siden det gikk ut av bruk allerede i 1964.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.