Innlegg i Plattform

Ekstratogsignal

Startinnlegget har emnet «Lykter på BM 66 og 88»

Svar på innlegg #259494

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 30. nov. 2017 kl.2048
*Endret: 24. sep. 2023 kl.2300
#259498 vist 509 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg lurer på om ikke dette er et eksemplar av ekstratogsignalskive i "mellomdesign".
I de eldste reglementene er det bare en helt rød og en helt grønn skive. Nøyaktig når endringene med det hvite krysset og den gule kantringen kom har jeg ikke funnet. Jeg tror det hvite krysset på den grønne skiven kom først, jeg mener det ble skrevet noe om det et eller annet sted for en tid siden.
Krysset og den røde kantringen ble ganske sikkert innført for å bedre synligheten. Det er mulig at det på et ganske tidlig tidspunkt ble ansett som vanskeligere å se en grønn skive mot ikke alltid så helt rene trevogner og grå (og heller ikke alltid så rene) godsvogner enn den røde. Ellokene var jo også grønne fra begynnelsen og helt til utpå 60-tallet. Når stålvognene kom og det etter hvert ble vanlig med røde vogner (også godsvogner) og etter hvert røde lokomotiver ville også en rød skive være vanskelig å se.
Så jeg tror ikke at det er unntaksavdelingen som har vært på ferde, men helt sikker kan man jo aldri være....

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.