Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk WikipediaStartinnlegget har emnet «Tresviller» Svar på innlegg #2882 Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 27. feb. 2009 kl.0856 *Endret: 27. feb. 2009 kl.0912
#2899 vist 439 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Nedenfor er utdrag av tekst fra beskrivelse av Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk Wikipedia. Det interessante er at den engelske teksten om denne hendelse er mye mer omfattende enn den norske. De er heller ikke helt enig om årsakssammenhengen. Siden jeg ikke vet helt nøyaktig hva som hendte har jeg ikke gjort noe forsøk på å korrigere noen av beskrivelsene. Dog er det imponerende at det står et så stort oppslag som det gjør om en snart 60 år gammel togulykke i Norge i engelskspråklig Wikipedia. Terje "Årsaken til ulykken var at det foregikk skifting på Hjuksebø stasjon. Skiftelokomotivet kjørte inntil en rekke godsvogner som i strid med forskriftene ikke var innbyrdes sammenkoblet. De ytterste vognene i rekken ble dermed gitt fart mot fallet. En av de løpske vognene var lastet med impregnerte telefonstolper, noe som gjorde at ødeleggelsene på det lettbygde motorvognsettet vognene kolliderte med ble spesielt store." "Normally, the operation of preparing the freight train would wait until the passenger express train from Kristiansand had passed through Hjuksebø, but on this day the shunter at the station was informed that the express was a few minutes delayed. With this extra time, he decided that there was sufficient time to execute the turn-around operation now. The engine of train 5443 was detached from its carriages and pushed the freight cars ahead of it southwards with the intention of pulling them back in on track 3, ready for the return journey. Unfortunately, the four freight cars at the front were not attached to the rest of the train. South of Hjuksebø, the line slopes downwards towards Holtsås station. The shunter made a desperate attempt to run and catch up with the runaway cars, hoping to jump on it and engage the emergency brake. The shunter was able at first to clamber onto one of the cars, but was blocked from getting to the front of the runaway cars where the crucial brake was located, so he was forced to jump off and try to run alongside it to reach the front. The breakaway cars were now speeding up and the shunter failed to make it. The engine which had pushed the cars followed, after the runaway, hooting a warning signal to warn trains ahead of the danger. The station master at Hjuksebø realised the impending danger and called down to Holtsås hoping to stop the incoming passenger train no. 72. The call was too late, and the runaway freight cars and the train no. 72 collided at 10:50." Lenke: Engelsk Wikipedia om Hjuksebø-ulykken |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Tresviller ·55
Håvard Houen 25. feb. 2009 kl.1017 #2545 Vist 873 ganger
|
Trevillen lever i beste velgående Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1028 #2548 (#2545) Vist 827 ganger
|
Ofotbanen filipd 25. feb. 2009 kl.1030 #2550 (#2548) Vist 807 ganger
|
Betongsviller Hans-Ole Sveia 26. feb. 2009 kl.1639* #2734 (#2550) Vist 474 ganger
|
Trevillen lever i beste velgående Atle Samuelsen 25. feb. 2009 kl.1058 #2556 (#2548) Vist 792 ganger
|
Sporveksler filipd 25. feb. 2009 kl.1110 #2559 (#2556) Vist 782 ganger
|
Tresviller Olaf Bjerknes 25. feb. 2009 kl.1303 #2573 (#2559) Vist 745 ganger
|
Tresviller Arne Rønning 25. feb. 2009 kl.2220 #2645 (#2573) Vist 600 ganger
|
Mer korrekt enn Wikipedia? Vestein Øvrom 25. feb. 2009 kl.2231 #2648 (#2645) Vist 635 ganger
|
Wikipedia, tresviller og kvalitetssikring Ulf Berntsen 25. feb. 2009 kl.2352 #2658 (#2648) Vist 587 ganger
|
Mer korrekt enn Wikipedia? Nils Carl Aspenberg 26. feb. 2009 kl.0048 #2663 (#2648) Vist 589 ganger
|
Ansvarlig Svein Sando 26. feb. 2009 kl.0748 #2671 (#2663) Vist 568 ganger
|
Mer korrekt enn Wikipedia? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.0845 #2678 (#2663) Vist 591 ganger
|
litt tynt S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.1142 #2698 (#2678) Vist 549 ganger
|
Litt tynt? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.1307 #2712 (#2698) Vist 551 ganger
|
litt tynt S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.1641 #2736 (#2712) Vist 511 ganger
|
Hva var tynt? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.1704 #2746 (#2736) Vist 499 ganger
|
Vestein sleivete her? Svein Sando 26. feb. 2009 kl.1706 #2747 (#2736) Vist 520 ganger
|
sleivete kjelder S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2206 #2836 (#2747) Vist 454 ganger
|
Sleivete kilder? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2212 #2841 (#2836) Vist 473 ganger
|
Nei no har eg verkeleg rota meg ut att S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2233 #2847 (#2841) Vist 473 ganger
|
Les (del)tråden i sammenheng Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2256* #2850 (#2847) Vist 479 ganger
|
Les (del)tråden i sammenheng Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1514 #2975 (#2850) Vist 410 ganger
|
Fagkompetansen sitter i bedriften Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1535 #2979 (#2975) Vist 409 ganger
|
Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Vestein Øvrom 27. feb. 2009 kl.1717 #2995 (#2975) Vist 412 ganger
|
Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1808 #3009 (#2995) Vist 411 ganger
|
litt tynt Ole P. Ingebrigtsen 26. feb. 2009 kl.1843 #2773 (#2736) Vist 497 ganger
|
Nynorsk gramatikk S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2158 #2831 (#2773) Vist 460 ganger
|
Mye rart på Wikipedia Nils Carl Aspenberg 26. feb. 2009 kl.2311 #2857 (#2678) Vist 448 ganger
|
Mye rart på Wikipedia? Gå inn og rett opp! Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2340 #2861 (#2857) Vist 438 ganger
|
Ikke syt over wikipedia - rett opp feil! Svein Sando 27. feb. 2009 kl.0042 #2882 (#2861) Vist 442 ganger
|
Finnes det en Jernbanewiki ? Atle Samuelsen 27. feb. 2009 kl.0706* #2892 (#2882) Vist 440 ganger
|
Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk Wikipedia Terje Andersen 27. feb. 2009 kl.0912* #2899 (#2882) Vist 440 ganger
|
Engelsk wikipedia vs norsk Stein Erik Paulsen 27. feb. 2009 kl.1254 #2943 (#2899) Vist 404 ganger
|
Engelsk wikipedia vs norsk Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1301 #2945 (#2943) Vist 406 ganger
|
For omfattende? Stian A. Bergum 27. feb. 2009 kl.1451 #2972 (#2899) Vist 400 ganger
|
For omfattende? Terje Andersen 27. feb. 2009 kl.1620 #2985 (#2972) Vist 391 ganger
|
Hva er egentlig ditt bidrag i Store Norske, Nils? Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1126 #2921 (#2857) Vist 401 ganger
|
Store Norske og "kvalitetssikring" Vestein Øvrom 1. mars 2009 kl.1148 #3162 (#2857) Vist 353 ganger
|
Tresviller Hans-Ole Sveia 26. feb. 2009 kl.1919 #2781 (#2645) Vist 432 ganger
|
Tresviller leif johnny olestad 25. feb. 2009 kl.1115 #2561 (#2545) Vist 756 ganger
|
Takk for alle svar, nå en spissing av spørsmålet Håvard Houen 25. feb. 2009 kl.1124 #2563 (#2561) Vist 756 ganger
|
Kart med oversikt over svilletyper Terje Andersen 25. feb. 2009 kl.1218 #2567 (#2563) Vist 745 ganger
|
Nordlansbanen Lars Byman 25. feb. 2009 kl.1248 #2571 (#2567) Vist 728 ganger
|
Roa-Hønefoss S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1326 #2580 (#2571) Vist 715 ganger
|
Nittedalsbanen Svein Sando 25. feb. 2009 kl.1336 #2584 (#2580) Vist 719 ganger
|
Nittedalsbanen S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1403 #2592 (#2584) Vist 709 ganger
|
Brukte sviller er ikke uvanlig Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1354 #2589 (#2580) Vist 705 ganger
|
Kart med oversikt over svilletyper John Oddvar Hauge 26. feb. 2009 kl.1437 #2715 (#2567) Vist 473 ganger
|
Fokstua-Hjerkinn Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1313 #2575 (#2563) Vist 712 ganger
|
Tresviller i "ekstreme" områder Ulf Berntsen 25. feb. 2009 kl.2016 #2628 (#2575) Vist 629 ganger
|
Tresviller Ole P. Ingebrigtsen 25. feb. 2009 kl.2113 #2635 (#2628) Vist 595 ganger
|
Tresviller Kjetil Johnsen 25. feb. 2009 kl.2153 #2642 (#2563) Vist 589 ganger
|
Tresviller-Rørosbanen? les 26. feb. 2009 kl.0058 #2665 (#2642) Vist 544 ganger
|
Tresviller Kjetil Johnsen 26. feb. 2009 kl.1902 #2777 (#2665) Vist 443 ganger
|