Innlegg i MJ

Koblingen av skotter, kryssveksler og sporkryss

Startinnlegget har emnet «Skårerbanens Venner høsten 2009»

Svar på innlegg #29078

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 7. okt. 2009 kl.0949
#29079 vist 1246 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Oppkoblingen av en skotte blir som oppkoblingen av en kryssveksel da forskjellen er bare færre kjøreveier og færre skinnebiter, men ellers lik. En kryssveksel med ledende skinnekryss kobles som en vanlig veksel med ledende skinnekryss, der tungestillingen styrer matingen til krysset i motsatt ende av kryssvekselen. To vekselmotorer (gjerne Tortoise) trengs til en kryssveksel, og derfor også til en skotte. Gevinsten ved en full kryssveksel er at man der styrer fire tungepar også med to vekselmotorer. Egentlig er dette rett fram koblingsteknikk.

Mer komplisert er det derimot ved kobling av rene sporkryss med ledende skinnekryss. Det er fire skinnekryss i et sporkryss, men to av de trenger normalt ingen ompoling - bare de to ligger på tilsvarende måte som krysset på en veksel. Da trenger man et relé som gir preferanse til en av kjøreretningene. Da rene kryss ofte brukes i kombinasjon med veksler tett ved, kan dette kobles sammen slik at det igjen er vekselstillingene som styrer matingen til (skinne)kryssene i (spor)krysset.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.