Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform Galleriet Årgangsbilder

Veiledning om stedsangivelser på bilder

Skribent: Webmaster
Skrevet: 1. juni 2020 kl.0959
#311823 vist 1207 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er fint at folk angir hvor bilder de laster opp er tatt, men det beste er om man bruker den metoden som knytter bildet til Stasjonsdatabasen, for da er bildene lett å finne igjen dersom man er på jakt etter bilder knyttet til en bestemt bane enn deler av en bane.

La oss se på hvordan sted angis på best måte ved bildeopplasting. Eksempelet her er et bilde tatt mellom Oppdal og Fagerhaug. Slik ser skjemaet ut:

t215474-bildeopp-1.jpg

Fire trinn for ønsket stedsangivelse ved opplasting av bilder
foto: Webmaster
Jeg har her lastet opp et moderne bilde tatt med et kamera som lagrer fotograferingstidspunktet i bildefila. De fleste nyere kameraer og mobiltelefoner gjør det. Da er det ikke nødvendig å angi tidspunktet. (Gjør en test her, dersom du er usikker hva ditt kamera/mobil gjør.).

(Her ligger det også en liten felle. Dersom man tar bilde av gamle bilder og poster, da kommer avfotograferingsdatoen opp. Det ser litt rart ut med dato i 2020 på at bilde som beviselig er mye eldre. For å unngå det, må man bevisst sette 00 00 0000 i de tre feltene for dag, måned og årstall. (Her er det rom for forenkling, ser jeg.))

Da er det 3-4 trinn:

  1. Begynn å skriv på navnet på den nærmeste stasjonen.
  2. I dette feltet tolker programmet det du skriver og foreslår stasjons- eller stedsnavn ved norske jernbaner og en del navn på sporveis/forstadsbaner. Etter tre tegn kom navnet "Fagerhaug" opp som forslag. Jeg klikket på det.
  3. Hadde bildet vært stasjonen, trengte jeg ikke gjøre noe mer, men siden bildet er tatt mellom to stasjoner, og jeg skrev "Fag", må jeg angi "syd for" for å angi at det er mellom stasjonene Fagerhaug og Oppdal. Det kreves altså en viss lokalkunnskap om stedet man tok bildet. Men det er mer vage valg også, som "i nærhaten av", "antagelig" o.l.
  4. Siste post er å klikke på opplastingsknappen. Uten det kommer ikke bildet inn i innlegget.

Etter at bildet er lastet opp viser det seg slik i forhåndsvisningen som da kommer opp:

t215475-bildeopp-2.jpg

Forhåndsvisning av opplastet bilde med tekster
foto: Webmaster
Dato er kommet med og stedsangivelsen er korrekt.

Hvilken nytte har vi av dette? Vi kunne jo skrevet stedet i fritekstfeltet "Særskilt bildetekst:".

La oss gå til Stasjonsdatabasen (STDB). Se i toppmenyen på forumet:

t215476-bildeopp-3.jpg

Toppmenyen
foto: Webmaster
Midt på, rett under det gamle bidlet fra Sarpsborg stasjon, står det "Stasjonsdata". Klikk på den.

t215477-bildeopp-4.jpg

Stasjonsdatabasen etter å ha klikket på "Banevis" og så "Dovrebanen"
foto: Webmaster
Her har jeg først klikket på "Expst banevis" (vis ekspedisjonsstedene slik de ligger langs banene) og så valgt "Dovrebanen". Da får jeg opp på høyre siden en geografisk liste over ekspedisjonsstedene (minst st og stp, noen hp). Der velger jeg Fagerhaug for å se om og hvordan det nettopp opplastede bildet vises der. Først kommer man til startsiden for ekspedisjonsstedet. Den viser bare de fire beste bildene, primært av ekspedisjonsbygningen:

t215478-bildeopp-5.jpg

Stasjonsdatabasen "forside" om Fagerhaug stasjon
foto: Webmaster
Skjermbildet er slik jeg og redaktørene for STDB ser det, som er noe mer enn det andre ser. Her ser dere at vi kan gi bilder karakterer ettersom hvilken sammenheng et bilde kan brukes. Et godt bilde i Materielldatabasen (MDB) kan være helt ubrukelig i Stasjonsdatabasen (STDB) eller i togdatabasen (en del av MDB). Slik sett kan vi styre hvilke bilder som vises, eller vises først.

Det viktige her er imidlertid den merkede knappen nederst til høyre "Vis samtlige bilder koblet til dette ekspedisjonsstedet". Et klikk her viser nettopp samtlige bilder (avhengig av rettigheter, NJKere får se alt - ting kan være under endring her). Bildene vises i kronologisk rekkefølge. Slik ser det ut nederst for denne stasjonen:

t215479-bildeopp-6.jpg

Utsnitt av bilder knyttet til Fagerhaug stasjon i STDB
foto: Webmaster
Tilfeldigvis var de nyeste bildene knyttet til denne stasjonen en bildeserie jeg selv lastet opp for to år siden, som er fra nøyaktig samme anledning. Men slik kan man gjenfinne bilder i STDB ut fra geografi og ikke ut fra hvordan man har skrevet bildeteksten i fritekstfeltet, eller verre, hvis man ikke skriver noe i det hele tatt om hvor et bilde er tatt.

Konklusjon: Det er fint om dere benytter punkt 1 og 2 i det øverste bildet i denne veiledningen.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Veiledning om stedsangivelser på bilder ·4 Webmaster 1. juni 2020 kl.0959 #311823 Vist 1208 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 12216 treff på forum10, og 72202493 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12818 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.