SJT skriver i sin dementi at "Jernbanetilsynet har ikke kommet med noe pålegg om at tilpasning til forskriftens krav skal skje gjennom å forlenge plattformene."
Likefullt står det i Innst. S. nr. 300 fra Stortinget om Nasjonal Transportplan: "Dette flertallet er kjent med at det i Jernbaneverkets forslag til handlingsprogram er lagt opp til å bruke en forholdsvis stor andel av midlene innenfor programområde stasjoner og knutepunkter til utbedring av korte plattformer etter pålegg fra Statens jernbanetilsyn. Mange av stasjonene med slikt pålegg har meget lav trafikk og tiltakene for utbedring er kostbare."
I JBVs føreløpig handlingsprogram som er tjue dager gammelt (leser ikke SJT korrektur for sin fetter JBV?) nevnes ordet "pålegg" gjentatte ganger:
"Jernbaneverket erkjenner at det er store behov for oppgradering av stasjoner ut over det de økonomiske rammene muliggjør, men har i dette handlingsprogrammet lagt til grunn at pålegg fra SJT samt tiltak knyttet til R2012, innføring av nye togsett (Flirt) og nødvendige tiltak på de største stasjonene må gå foran, jfr. kap. 3.2."
[..]
JBV vil videreføre dialogen mot SJT for å finne rimeligere og mer kostnadseffektive tiltak på plattformer hvor det foreligger pålegg.
[..]
Ved utarbeidelse av handlingsprogrammet er lagt vekt på følgende hovedutfordringer:
• Gjennomføring av pålagte myndighetskrav (plattformforlengelser)"
[..]
"Jernbaneverket har fått pålegg av Statens jernbanetilsyn (SJT) om å utbedre alle stasjoner som ikke er tilpasset
lengde og utrustning på persontog som tillates å stoppe for av- og påstigning."
"Innenfor programområdet er det avsatt 360 mill. kr for perioden 2010-2013 og 680 mill. kr for perioden 2010-2019 for å ivareta påleggene fra SJT."
[..]
"Mange av stasjonene med pålegg har meget lav trafikk, og tiltakene for utbedring er kostbare. Ivaretakelse av påleggene medfører at en forholdsvis høy andel av rammen til stasjonstiltak vil gå med til denne gruppen av tiltak[..]"
[..]
"dette arbeidet inngår også en vurdering av stasjoner som har fått pålegg om plattformforlengelser."
Overskriften på vedlegg 4 i dokumentet: Stasjoner og holdeplasser med pålegg fra Statens jernbanetilsyn om plattformforlengelser
Ordbruken er for konsekvent til at den egentlig kan oversees. Når det gjelder frister så opererer jo JBV her med tre frister til platformforlengelser som visstnok SJT skal ha kommet med (som SJT selv sier de ikke har gitt): 41 stoppesteder innen 2012, 17 stoppesteder innen 2015, 49 stoppesteder innen 2019.(vedlegg 4)
Dette virker som en ypperlig kombinasjon av kommunikasjonssvikt utad og innad! |